پورتال فرهنگی مذهبی قران فارسی
چهارشنبه 5 مرداد 1390 :: نویسنده : صفدر
اصل تنوع در قرآن
یكی از ویژگیهای قرآن تنوع در بیان است كه حلاوت و شیرینی خاصّی به سخن می‌دهد و آن را جذّاب می‌سازد... به همین دلیل سخنوران سعی دارند گفتار خود را با استخدام واژه‌های زیبا، متنوع و دلنشین سازند. در اینجا به نمونه از تنوّعات قران اشاره می‌شود.
«وَ ما یَسْتَوِی الْأَعْمی وَ الْبَصِیرُ وَ لاَ الظُّلُماتُ وَ لاَ النُّورُ وَ لاَ الظِّلُّ وَ لاَ الْحَرُورُ وَ ما یَسْتَوِی الْأَحْیاءُ وَ لاَ الْأَمْواتُ...»[2]
و یكسان نیستند كور و بینا و نه تاریكی‌ها و روشنایی و نه سایه و سوزش گرما و یكسان نیستند مردگان و زندگان...
جالب این كه در تشبیهات چهارگانه كه در آیات فوق آمده است تعبیرات كاملاً متفاوتی دیده می‌شود مثلاً «اعمی» و «بصیر» و «ظل» و «حرور» به صورت مفرد آمده در حالی كه «احیاء» و «اموات»، هر دو به صورت جمع است و «ظلمات» و «نور» یكی مفرد و دیگری به صورت جمع آمده است[3] از نظر محتوا نیز متنوع آمده است و چنین نیست كه به صورت موضوعی بحث كند؛ بلكه شیوه قرآن شیوة تركیبی و تلفیقی است كه این سبك در اكثر سوره‌های قرآن رعایت شده است.
38. پیراستگی از عیبها
یكی دیگر از جلوه‌های اعجاز قرآن، پیراستگی از عیوب است. امّا پدیده‌های بشر دارای كاستیهای فراوان است. از آنجا كه انسان در مسیر تكامل است فرهیختگان از نویسندگان، شعرا و هنرمندان پیوسته آثار خود را مورد تصحیح، تردید، تغییر و بازبینی قرار می‌دهند.
گاهی هنرمندان و نویسندگان، مكتب و سبك كار خود را دگرگون می‌سازند. نویسندة بزرگ فرانسوی «آناتول فرانس» گاهی هنگام پیرایش، هفت بار یك جمله را تغییر می‌داده است. تولستوی نویسندة روسی، كتاب «جنگ و صلح» را 20 بار بازنویسی كرده است. شهید دكتر پاك‌نژاد در مقدمه كتابش اولین دانشگاه و آخرین پیغمبر نوشته است جلد اوّل این مجموعه را 11 بار نوشتم و سیزده بار پاك‌نویس كردم.
با این كه قرآن در طول 23 سال فرود آمده است ولی سبك و شیوة مفاهیم قرآن همگون و بدون اختلاف بوده است.




نوع مطلب : ویژگی های قران، 
برچسب ها : اصل تنوع در قرآن یكی از ویژگیهای قرآن تنوع در بیان است كه حلاوت و شیرینی خاصّی به سخن می‌دهد و آن را جذّاب می‌سازد... به همین دلیل سخنوران سعی دارند گفتار خود را با استخدام واژه‌های زیبا، متنوع و دلنشین سازند. در اینجا به نمونه از تنوّعات قران اشاره می‌شود. «وَ ما یَسْتَوِی الْأَعْمی وَ الْبَصِیرُ وَ لاَ الظُّلُماتُ وَ لاَ النُّورُ وَ لاَ الظِّلُّ وَ لاَ الْحَرُورُ وَ ما یَسْتَوِی الْأَحْیاءُ وَ لاَ الْأَمْواتُ...»[2] و یكسان نیستند كور و بینا و نه تاریكی‌ها و روشنایی و نه سایه و سوزش گرما و یكسان نیستند مردگان و زندگان... جالب این كه در تشبیهات چهارگانه كه در آیات فوق آمده است تعبیرات كاملاً متفاوتی دیده می‌شود مثلاً «اعمی» و «بصیر» و «ظل» و «حرور» به صورت مفرد آمده در حالی كه «احیاء» و «اموات»، هر دو به صورت جمع است و «ظلمات» و «نور» یكی مفرد و دیگری به صورت جمع آمده است[3] از نظر محتوا نیز متنوع آمده است و چنین نیست كه به صورت موضوعی بحث كند؛ بلكه شیوه قرآن شیوة تركیبی و تلفیقی است كه این سبك در اكثر سوره‌های قرآن رعایت شده است. 38. پیراستگی از عیبها یكی دیگر از جلوه‌های اعجاز قرآن، پیراستگی از عیوب است. امّا پدیده‌های بشر دارای كاستیهای فراوان است. از آنجا كه انسان در مسیر تكامل است فرهیختگان از نویسندگان، شعرا و هنرمندان پیوسته آثار خود را مورد تصحیح، تردید، تغییر و بازبینی قرار می‌دهند. گاهی هنرمندان و نویسندگان، مكتب و سبك كار خود را دگرگون می‌سازند. نویسندة بزرگ فرانسوی «آناتول فرانس» گاهی هنگام پیرایش، هفت بار یك جمله را تغییر می‌داده است. تولستوی نویسندة روسی، كتاب «جنگ و صلح» را 20 بار بازنویسی كرده است. شهید دكتر پاك‌نژاد در مقدمه كتابش اولین دانشگاه و آخرین پیغمبر نوشته است جلد اوّل این مجموعه را 11 بار نوشتم و سیزده بار پاك‌نویس كردم. با این كه قرآن در طول 23 سال فرود آمده است ولی سبك و شیوة مفاهیم قرآن همگون و بدون اختلاف بوده است.،
لینک های مرتبط :


درباره وبلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم


«إن هذا القرآن یهدی للتی هی أقوم و یبشرالمؤمنین الذین یعملون الصالحات أن لهم أجرا كبیرا»

مدیر وبلاگ : صفدر
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

                    
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic