پورتال فرهنگی مذهبی قران فارسی
دوشنبه 29 شهریور 1389 :: نویسنده : صفدر

دانستنى‏هایى از قرآن

«قل یا ایها الناس انی رسول الله الیكم جمیعا الذی له ملك السموات و الارض لا اله الا هو یحیی و یمیت فآمنوا بالله و رسوله النبی الامی الذی یؤمن بالله و كلماته و اتبعوه لعلكم تهتدون.» (سوره اعراف - آیه 158)

بگو ایمردم من رسول خدا براى همه شما مردم هستم همان خدائى كه آسمانها و زمین از آن اوست وجز او معبودى نیست ، اواست كه زنده مى كند و مى میراند..پس ایمان بیاورید به خدا و رسولش همان پیامبر امى (درس نخوانده) كه خود ایمان به خدا و تمام كلماتش (كتب آسمانى) دارد و از او پیروى كنید تا هدایت‏شوید.

در شان نزول آیه آمده است كه امام حسن علیه السلام فرمود :

«جاء نفر من الیهود الى رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم فقالوا یا محمد انت الذی تزعم انك رسول الله و انك الذی یوحى الیك كما یوحى الى موسى بن عمران فسكت النبی ساعة ثم قال : نعم انا سید ولد آدم و لا فخر و انا خاتم النبیین و امام المتقین و رسول رب العالمین قالوا : الى من الى العرب ام الى العجم ام الینا؟ فانزل الله هذه الآیة‏» -

گروهى از یهودیان نزد رسول خدا آمدند و گفتند : اى محمد تو ادعا مى كنى كه رسول خدا هستى و بر تو وحى نازل مى شود چنانچه بر موسى بن عمران نازل مى شد پس پیامبر مقدارى سكوت كرد سپس فرمود : آرى! من سرور فرزندان آدم هستم و این فخرى نیست چرا كه من آخرین پیام آوران و پیشواى پرهیزكاران و رسول پروردگار عالمیانم.گفتند : به سوى عرب یا عجم یا ما ؟ سپس این آیه مباركه نازل شد.

جمیعا: تاكید بر اینكه پیامبر مربوط به گروه یا قوم خاصى نیست.پیامبر هرچند عرب است و از جزیرة العرب برگزیده شده ولى پیامبر تمام مردم بدون استثنا است

منبع:
http://yorikhudo.mihanblog.com



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 29 شهریور 1389 :: نویسنده : صفدر

خاطرات امام على علیه السلام از پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله

شناخت صحیح شخصیت پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله براى هر مسلمان ضرورتى انكارناپذیر است; زیرا براى فهمیدن معارف اسلام و پیروى از دستورات حیات بخش حضرت رسول صلى الله علیه و آله معرفت‏شایسته مقام و منزلت آن حضرت مى‏تواند تاثیرى به سزا بگذارد . اگر ما بتوانیم حداقل در حد توان خود عظمت روحى و زوایاى شخصیت‏بیكران آن فرستاده الهى و رهبر اسلامیان را به دست آوریم، در اقتداء به گفتار و رفتار حضرتش موفق‏تر و علاقه‏مندتر خواهیم شد . براى شناختن آن یگانه دوران و سرور كائنات جهان، خاطره و گفتارهاى نزدیك‏ترین یار و آگاه‏ترین شاگرد و همراهش، حضرت على علیه السلام، مطمئن‏ترین وسیله مى‏باشد; چرا كه على علیه السلام حافظ اسرار و آرام بخش دل پیامبر صلى الله علیه و آله بود . مولاى متقیان علیه السلام در مورد جایگاه والاى خود در نزد پیامبر علیه السلام مى‏گوید: «وقد علمتم موضعى من رسول الله صلى الله علیه و آله بالقرابة القریبة والمنزلة الخصیصة; (1) شما منزلت مرا در نزد رسول خدا صلى الله علیه و آله مى‏دانید كه چگونه نزدیك‏ترین خویشاوندى و خصوصى‏ترین جایگاه را در پیشگاه آن حضرت داشتم .» آنگاه در توضیح سخن خود مى‏افزاید:



منبع:
http://yorikhudo.mihanblog.com



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 29 شهریور 1389 :: نویسنده : صفدر

رسول خدا(ص) از نگاه امام صادق(ع)

در طول تاریخ بشریت، كم تر انسانى وجود دارد كه مانند پیامبراسلام تمام خصوصیات زندگى اش به طور واضح و روشن بیان و ثبت‏شده‏باشد.

خداوند متعال در قرآن كریم كتابى كه خود حافظ اوست (1) و بدون‏هیچ تغییرى تا قیامت‏باقى است‏با زیباترین عبارات و كامل‏ترین‏بیانات، آن حضرت را معرفى نموده و با عالى‏ترین صفات ستوده است.

خداوند متعال مى‏فرماید: «انك لعلى خلق عظیم‏»: (2) اى پیامبر!

تو بر اخلاقى عظیم استوار هستى.



منبع:
http://yorikhudo.mihanblog.com



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 29 شهریور 1389 :: نویسنده : صفدر

آیه صلوات و درود

در آیه 56 سوره احزاب مى‏خوانیم: ان الله و ملائكته یصلون على النبى یا ایها الذین آمنوا صلوا علیه و سلموا تسلیما:«خداوند و فرشتگانش بر پیامبر (ص) درود مى‏فرستند، اى كسانى كه ایمان آورده‏اید بر او درود بفرستید و سلام بگوئید و در برابر فرمانش تسلیم باشید».

در این آیه مقام پیامبر اسلام (ص) به عالیترین وجه ترسیم شده است، چرا كه هم خداوند متعال و هم تمام فرشتگان مقرب او بر پیامبر درود مى‏فرستند و هم دستور داده شده است همه مؤمنان بدون استثنا بر او رحمت و درود و سلام بفرستند.



منبع:
http://yorikhudo.mihanblog.com



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 29 شهریور 1389 :: نویسنده : صفدر

سیماى پیامبر اكرم (ص) در آیینه وحى

راستى و امانتدارى

امانتدارى و صداقت پیامبر اكرم ‏صلى الله علیه و آله نه تنها یاران و پیروان آن حضرت را شیفته ایشان نموده بود بلكه دشمنان نیز به این حقیقت اذعان داشته و صداقت آن بزرگوار را مى‏ستودند . سه سال از بعثت مى‏گذشت كه حضرت رسول ‏صلى الله علیه و آله روزى در كنار كوه «صفا» روى سنگ بلندى قرار گرفت و با صداى رسایى قشرهاى مختلف مردم مكه را به سوى خویش فرا خواند، آنگاه خطاب به مشركین و سایر مردم فرمود: اى مردم! هر گاه من به شما گزارش دهم كه پشت این كوه دشمنان موضع گرفته‏اند و قصد جان و مال شما را دارند، آیا مرا تصدیق مى‏كنید؟ همگى گفتند: آرى، زیرا ما در طول زندگى از تو دروغى نشنیده‏ایم. (12)



منبع:
http://yorikhudo.mihanblog.com



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 29 شهریور 1389 :: نویسنده : صفدر

سیماى پیامبر اكرم (ص) در آیینه وحى

تولد پربركت ‏حضرت خاتم الانبیا صلى الله علیه وآله كه بنا به اعتقاد علماى امامیه در17ربیع الاول سال 570 میلادى و مطابق با سال عام الفیل به وقوع پیوست، آغاز تولدى نوین و روز اعطاى مدال سعادت و رستگارى از سوى حضرت حق براى جامعه بشریت مى‏باشد. در آن روز نوزادى به این عالم خاكى قدم نهاد كه بعد از چهل سال از سوى خداوند به عنوان آموزگار وحى و مربى برترین فرهنگ زیستن به اهل جهان معرفى گردید. مقارن این ولادت پر بركت در صحنه گیتى آثار شگفت‏انگیز و اسرارآمیزى رخ داد كه هشدارى براى حاكمان و زور مداران تاریخ به حساب آمد .



منبع:
http://yorikhudo.mihanblog.com



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 29 شهریور 1389 :: نویسنده : صفدر

مقام والاى پیامبر(ص) ویژگیها و اهداف او

«و اشهد ان ابى محمداً عبده و رسوله، اختاره و انتجبه قبل ان ارسله، و سماه قبل ان اجتبله، و اصطفاه قبل ان ابتعثه، اذ الخلائق بالغیب مكنونة و بستر الاهاویل مصونة، و بنهایة العدم مقرونة.

علماً من اللّه تعالى بمائل [بمآل‏] الامور، و احاطة بحوادث الدهور، و معرفة بمواقع المقدور.

ابتعثه اللّه اتماماً لامره و عزیمة على امضاء حكمه و انفاذاً لمقادیر حتمه.

فرأى الامم فرقاً ادیانه، عكفاً على نیرآن‏ها [و] عابدة لاوثانها، منكرة اللّه مع عرفانها.

فانار اللّه بمحمد [صلى اللّه علیه و آله‏] ظلمها، و كشف عن القلوب بهمها و جلى عن الابصار غممها.

و قام عن الناس بالهدایة و انقذهم من الغوایة و بصرهم من العمایة.



منبع:
http://yorikhudo.mihanblog.com



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 29 شهریور 1389 :: نویسنده : صفدر

جلوه هایی از حقیقت وجودی نبی اکرم (ص) در قرآن کریم

از عایشه پرسیدند: اخلاق پیامبر چگونه بود؟ پاسخ داد: «خلق و خوی پیامبر(ص)، قرآن بود.» شخصیت جامع و چند بعدی پیامبر اسلام و كمال و عظمت معرفتی، اخلاقی و وجودی آن بزرگوار، قرآن مجسم و ناطق است كه به عنوان نماد مطلق و تام «انسان كامل» در میان آدمیان، حجت و الگویی ماندگار می باشد.

اگر قرآن كریم، كلام تشریعی حضرت حق است، پیامبر اكرم (ص) كلمه الله الاعظم و كلام تكوینی خدا است. اگر قرآن كتابی است با حقایق جاودانه و همیشگی، پیامبر اكرم (ص) نیز حقیقتی عینی و جاودانه است. اگر قرآن بطون و لایه های معنایی و مصداقی عمیق و گسترده ای دارد كه تلاش برای كشف آن حقایق باید استمرار داشته باشد، پیامبر اكرم (ص) نیز ذخیره ای تمام نشدنی و حقیقتی است عینی و انسانی، كه شناخت ابعاد مختلف شخصیت ایشان و دستیابی به عمق سیره، سلوك و سنت آن حضرت به جهاد و اجتهادی مستمر نیازمند است. اگر نیاز بشریت به قرآن هرگز پایان نمی یابد و تكامل علمی و اجتماعی انسان، نیاز او را به حقایق قرآن كریم نه تنها كاهش نمی دهد كه روزافزون می سازد، نیاز انسان امروز و فردا به پیامبر اكرم(ص) و درس ها و آموزه های ایشان پایان ناپذیر است و اگر اسلام خاتم ادیان و قرآن خاتم كتب آسمانی است، پیامبر اكرم (ص) خاتم النبیاء و قله رفیع كمال انسانی است. او خلیفه الله الاعظم و واسطه ابدی نزول فیض الهی است كه: «و ما ارسلناك الا رحمه للعالمین». قرآن كریم نسخه مكتوب حقیقت نور محمدی (ص) است و پیامبر اكرم (ص) آینه تمام نمای صفات حسنای حق و نور مطلق خداوند متعال بر عالم و آدم.



منبع:
http://yorikhudo.mihanblog.com



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 29 شهریور 1389 :: نویسنده : صفدر

پیامبر اعظم(ع) در نهج البلاغه

شناخت آن حضرت و الگوپذیرى از روش و زندگى او نه تنها آثار گرانبهاى دنیوى و آخرتى دارد، بلكه پاداش بى‏كران الهى را نیز در پى دارد. آنچه پیش رو دارید نگاهى است به شخصیّت والاى نبوى در كلام بلند علوى در نهج البلاغه.

شرف و جلال پیمبران بُوَد از جلال محمدى‏

سبب وجود جهانیان همه از كمال محمدى‏

نرسد خرد بكمال او، نه بشر بكنه جلال او

شعف و صفاى بهشتیان همه از جلال محمدى‏

بلغ العلى بكماله كشف الدجى بجماله‏

حسنت جمیع خصاله صلّوا علیه و آله‏



منبع:
http://yorikhudo.mihanblog.com



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
یکشنبه 21 شهریور 1389 :: نویسنده : صفدر
زندگی نامه حضرت عیسی مسیح
نقطه مركزى اندیشه ى مسیحیت، حضرت عیسى مسیح است. مسیح از «مشیاح» (مسیاح) كلمه اى عبرى است، به معناى «مسح شده» (تدهین شده) یا به معناى «مبارك».

عیسى(علیه السلام) از نظر كتاب مقدس
قدیمى ترین منبع موجود در مورد هویت حضرت عیسى(علیه السلام) كتاب عهد جدید است. در رساله هاى پولس و انجیل مرقس كه نخستین نوشته هاى مسیحى اند سخنى از اصل و نسب آن حضرت نیست، كه این مطلب مى تواند دلیلى بر ناآشنایى این دو نویسنده با گذشته ى تاریخى وى باشد. در نامه هاى پولس، عیسى(علیه السلام) نه یك بشر، بلكه خداوندى است كه براى آمرزش گناهان بشر از آسمان به زمین نزول كرده و پس از مصلوب شدن، مجدداً به آسمان بازگشته است; بنابراین او نیازى به تاریخ و گذشته و خانواده ندارد. اما نویسندگان اناجیل متى و لوقا براى پر كردن خلأ موجود در انجیل مرقس شجره نامه اى از حضرت عیسى ذكر مى كنند. درباره ى شجره نامه ى حضرت عیسى(علیه السلام) لازم است به نكاتى توجه شود:



منبع:
http://yorikhudo.mihanblog.com



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


درباره وبلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم


«إن هذا القرآن یهدی للتی هی أقوم و یبشرالمؤمنین الذین یعملون الصالحات أن لهم أجرا كبیرا»

مدیر وبلاگ : صفدر
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

                    
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic