پورتال فرهنگی مذهبی قران فارسی
چهارشنبه 30 شهریور 1390 :: نویسنده : صفدر
حیا در 
قرآنقرآن و حیاء
استحکام روابط جمعی و خانوادگی، بهره ‏گیری شایسته از نیروهای کارآمد بر پایه احکامی چون رعایت حجاب و عفاف، اصلاح روابط صحیح زن و مرد و کنترل نگاه های حرام، جویبارهایی هستند که از کوهسار حیا سرچشمه می‏ گیرند.

تفاوت حیا با خوف، تقوا و خجالت
محور بازدارندگی در حیا ، توجه به حضور ناظر محترم و بلند مرتبه و حفظ حرمت و حریم اوست. چنان‌که پیامبر از این رهگذر به مسلمانان می‌فرمود: شرم کنید امروز از این‌که خداوند از تمام امور شما مطلع است. 

محور بازدارندگی در خوف، درک قدرت خداوند و ترس از مجازات اوست؛ چنان‌که امام محمد ‌باقر(علیه‌السلام) می‌فرمایند: به اندازه‌ی نزدیکی خدا از او حیا کن و به اندازه‌ی قدرتش از او بترس. 

محور بازدارندگی در تقوا گناه بودن و مورد غضب خدا قرار گرفتن است.

حیا با خجالت یك فرق اساسی دارد و آن این است كه خجالت امری است اضطراری؛ یعنی فردی كه خجالت می‌كشد، در حقیقت اراده‌ی اینكه كاری بكند، از او سلب شده است. به عنوان مثال فردی كه از صحبت كردن در مقابل چند نفر خجالت می‌كشد، قدرت صحبت كردن ندارد. و این نه تنها ارزش نیست، بلكه ضد ارزش است و عامل ناتوانی فرد به حساب می‌آید. اما حیا این‌گونه نیست. فرد می‌تواند صحبت كند، روحیه و قوت حرف زدن را دارد، اما شرم می‌كند كه در این جمع به خصوص از این نوع الفاظ استفاده كند و این شرم را به صورت ارادی و با كمال اختیار به خود تحمیل می‌كند.

خجالت حالتی است که به خاطر اندوهی که به قلب می‌رسد، در چهره نمایان می‌شود؛ به‌دلیل آن‌که استدلالی از بین برود یا دچار شک و شبهه‌ شود، یا آبروی او برود و در این حالت هیبت فرد دگرگون می‌شود. اما حیا یک نوع خودداری و مانع شدن است که ریشه در اراده‌ی انسان دارد و به روح او بر می‌گردد. «حیا مربوط به روح و ایمان است و خجالت مربوط به بدن و نفس» . مسائلی که در نفس و بدن پیش می‌آید، به اختیار ما نیست بلکه به طبیعت آن‌هاست، ولی روح و ایمان متعلق به اختیار هستند. این است كه حیا را به عنوان یك صفت ارزشی مطرح كرده‌اند.

» در ادامه مطلب خواهید دید : 
مفهوم حیا ، حیا در روایات ، مرز حیا و کم‏رویی ، حیا و عفت مکمل یکدیگرند ، حیا و عفت در پوشش





منبع:
http://noormag.mihanblog.com



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
چهارشنبه 30 شهریور 1390 :: نویسنده : صفدر
حیا در 
قرآنقرآن و حیاء
استحکام روابط جمعی و خانوادگی، بهره ‏گیری شایسته از نیروهای کارآمد بر پایه احکامی چون رعایت حجاب و عفاف، اصلاح روابط صحیح زن و مرد و کنترل نگاه های حرام، جویبارهایی هستند که از کوهسار حیا سرچشمه می‏ گیرند.

تفاوت حیا با خوف، تقوا و خجالت
محور بازدارندگی در حیا ، توجه به حضور ناظر محترم و بلند مرتبه و حفظ حرمت و حریم اوست. چنان‌که پیامبر از این رهگذر به مسلمانان می‌فرمود: شرم کنید امروز از این‌که خداوند از تمام امور شما مطلع است. 

محور بازدارندگی در خوف، درک قدرت خداوند و ترس از مجازات اوست؛ چنان‌که امام محمد ‌باقر(علیه‌السلام) می‌فرمایند: به اندازه‌ی نزدیکی خدا از او حیا کن و به اندازه‌ی قدرتش از او بترس. 

محور بازدارندگی در تقوا گناه بودن و مورد غضب خدا قرار گرفتن است.

حیا با خجالت یك فرق اساسی دارد و آن این است كه خجالت امری است اضطراری؛ یعنی فردی كه خجالت می‌كشد، در حقیقت اراده‌ی اینكه كاری بكند، از او سلب شده است. به عنوان مثال فردی كه از صحبت كردن در مقابل چند نفر خجالت می‌كشد، قدرت صحبت كردن ندارد. و این نه تنها ارزش نیست، بلكه ضد ارزش است و عامل ناتوانی فرد به حساب می‌آید. اما حیا این‌گونه نیست. فرد می‌تواند صحبت كند، روحیه و قوت حرف زدن را دارد، اما شرم می‌كند كه در این جمع به خصوص از این نوع الفاظ استفاده كند و این شرم را به صورت ارادی و با كمال اختیار به خود تحمیل می‌كند.

خجالت حالتی است که به خاطر اندوهی که به قلب می‌رسد، در چهره نمایان می‌شود؛ به‌دلیل آن‌که استدلالی از بین برود یا دچار شک و شبهه‌ شود، یا آبروی او برود و در این حالت هیبت فرد دگرگون می‌شود. اما حیا یک نوع خودداری و مانع شدن است که ریشه در اراده‌ی انسان دارد و به روح او بر می‌گردد. «حیا مربوط به روح و ایمان است و خجالت مربوط به بدن و نفس» . مسائلی که در نفس و بدن پیش می‌آید، به اختیار ما نیست بلکه به طبیعت آن‌هاست، ولی روح و ایمان متعلق به اختیار هستند. این است كه حیا را به عنوان یك صفت ارزشی مطرح كرده‌اند.

» در ادامه مطلب خواهید دید : 
مفهوم حیا ، حیا در روایات ، مرز حیا و کم‏رویی ، حیا و عفت مکمل یکدیگرند ، حیا و عفت در پوشش





منبع:
http://noormag.mihanblog.com



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
چهارشنبه 30 شهریور 1390 :: نویسنده : صفدر
حیا در 
قرآنقرآن و حیاء
استحکام روابط جمعی و خانوادگی، بهره ‏گیری شایسته از نیروهای کارآمد بر پایه احکامی چون رعایت حجاب و عفاف، اصلاح روابط صحیح زن و مرد و کنترل نگاه های حرام، جویبارهایی هستند که از کوهسار حیا سرچشمه می‏ گیرند.

تفاوت حیا با خوف، تقوا و خجالت
محور بازدارندگی در حیا ، توجه به حضور ناظر محترم و بلند مرتبه و حفظ حرمت و حریم اوست. چنان‌که پیامبر از این رهگذر به مسلمانان می‌فرمود: شرم کنید امروز از این‌که خداوند از تمام امور شما مطلع است. 

محور بازدارندگی در خوف، درک قدرت خداوند و ترس از مجازات اوست؛ چنان‌که امام محمد ‌باقر(علیه‌السلام) می‌فرمایند: به اندازه‌ی نزدیکی خدا از او حیا کن و به اندازه‌ی قدرتش از او بترس. 

محور بازدارندگی در تقوا گناه بودن و مورد غضب خدا قرار گرفتن است.

حیا با خجالت یك فرق اساسی دارد و آن این است كه خجالت امری است اضطراری؛ یعنی فردی كه خجالت می‌كشد، در حقیقت اراده‌ی اینكه كاری بكند، از او سلب شده است. به عنوان مثال فردی كه از صحبت كردن در مقابل چند نفر خجالت می‌كشد، قدرت صحبت كردن ندارد. و این نه تنها ارزش نیست، بلكه ضد ارزش است و عامل ناتوانی فرد به حساب می‌آید. اما حیا این‌گونه نیست. فرد می‌تواند صحبت كند، روحیه و قوت حرف زدن را دارد، اما شرم می‌كند كه در این جمع به خصوص از این نوع الفاظ استفاده كند و این شرم را به صورت ارادی و با كمال اختیار به خود تحمیل می‌كند.

خجالت حالتی است که به خاطر اندوهی که به قلب می‌رسد، در چهره نمایان می‌شود؛ به‌دلیل آن‌که استدلالی از بین برود یا دچار شک و شبهه‌ شود، یا آبروی او برود و در این حالت هیبت فرد دگرگون می‌شود. اما حیا یک نوع خودداری و مانع شدن است که ریشه در اراده‌ی انسان دارد و به روح او بر می‌گردد. «حیا مربوط به روح و ایمان است و خجالت مربوط به بدن و نفس» . مسائلی که در نفس و بدن پیش می‌آید، به اختیار ما نیست بلکه به طبیعت آن‌هاست، ولی روح و ایمان متعلق به اختیار هستند. این است كه حیا را به عنوان یك صفت ارزشی مطرح كرده‌اند.

» در ادامه مطلب خواهید دید : 
مفهوم حیا ، حیا در روایات ، مرز حیا و کم‏رویی ، حیا و عفت مکمل یکدیگرند ، حیا و عفت در پوشش





منبع:
http://noormag.mihanblog.com



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
چهارشنبه 30 شهریور 1390 :: نویسنده : صفدر
حیا در 
قرآنقرآن و حیاء
استحکام روابط جمعی و خانوادگی، بهره ‏گیری شایسته از نیروهای کارآمد بر پایه احکامی چون رعایت حجاب و عفاف، اصلاح روابط صحیح زن و مرد و کنترل نگاه های حرام، جویبارهایی هستند که از کوهسار حیا سرچشمه می‏ گیرند.

تفاوت حیا با خوف، تقوا و خجالت
محور بازدارندگی در حیا ، توجه به حضور ناظر محترم و بلند مرتبه و حفظ حرمت و حریم اوست. چنان‌که پیامبر از این رهگذر به مسلمانان می‌فرمود: شرم کنید امروز از این‌که خداوند از تمام امور شما مطلع است. 

محور بازدارندگی در خوف، درک قدرت خداوند و ترس از مجازات اوست؛ چنان‌که امام محمد ‌باقر(علیه‌السلام) می‌فرمایند: به اندازه‌ی نزدیکی خدا از او حیا کن و به اندازه‌ی قدرتش از او بترس. 

محور بازدارندگی در تقوا گناه بودن و مورد غضب خدا قرار گرفتن است.

حیا با خجالت یك فرق اساسی دارد و آن این است كه خجالت امری است اضطراری؛ یعنی فردی كه خجالت می‌كشد، در حقیقت اراده‌ی اینكه كاری بكند، از او سلب شده است. به عنوان مثال فردی كه از صحبت كردن در مقابل چند نفر خجالت می‌كشد، قدرت صحبت كردن ندارد. و این نه تنها ارزش نیست، بلكه ضد ارزش است و عامل ناتوانی فرد به حساب می‌آید. اما حیا این‌گونه نیست. فرد می‌تواند صحبت كند، روحیه و قوت حرف زدن را دارد، اما شرم می‌كند كه در این جمع به خصوص از این نوع الفاظ استفاده كند و این شرم را به صورت ارادی و با كمال اختیار به خود تحمیل می‌كند.

خجالت حالتی است که به خاطر اندوهی که به قلب می‌رسد، در چهره نمایان می‌شود؛ به‌دلیل آن‌که استدلالی از بین برود یا دچار شک و شبهه‌ شود، یا آبروی او برود و در این حالت هیبت فرد دگرگون می‌شود. اما حیا یک نوع خودداری و مانع شدن است که ریشه در اراده‌ی انسان دارد و به روح او بر می‌گردد. «حیا مربوط به روح و ایمان است و خجالت مربوط به بدن و نفس» . مسائلی که در نفس و بدن پیش می‌آید، به اختیار ما نیست بلکه به طبیعت آن‌هاست، ولی روح و ایمان متعلق به اختیار هستند. این است كه حیا را به عنوان یك صفت ارزشی مطرح كرده‌اند.

» در ادامه مطلب خواهید دید : 
مفهوم حیا ، حیا در روایات ، مرز حیا و کم‏رویی ، حیا و عفت مکمل یکدیگرند ، حیا و عفت در پوشش





منبع:
http://noormag.mihanblog.com



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
چهارشنبه 30 شهریور 1390 :: نویسنده : صفدر
حیا در 
قرآنقرآن و حیاء
استحکام روابط جمعی و خانوادگی، بهره ‏گیری شایسته از نیروهای کارآمد بر پایه احکامی چون رعایت حجاب و عفاف، اصلاح روابط صحیح زن و مرد و کنترل نگاه های حرام، جویبارهایی هستند که از کوهسار حیا سرچشمه می‏ گیرند.

تفاوت حیا با خوف، تقوا و خجالت
محور بازدارندگی در حیا ، توجه به حضور ناظر محترم و بلند مرتبه و حفظ حرمت و حریم اوست. چنان‌که پیامبر از این رهگذر به مسلمانان می‌فرمود: شرم کنید امروز از این‌که خداوند از تمام امور شما مطلع است. 

محور بازدارندگی در خوف، درک قدرت خداوند و ترس از مجازات اوست؛ چنان‌که امام محمد ‌باقر(علیه‌السلام) می‌فرمایند: به اندازه‌ی نزدیکی خدا از او حیا کن و به اندازه‌ی قدرتش از او بترس. 

محور بازدارندگی در تقوا گناه بودن و مورد غضب خدا قرار گرفتن است.

حیا با خجالت یك فرق اساسی دارد و آن این است كه خجالت امری است اضطراری؛ یعنی فردی كه خجالت می‌كشد، در حقیقت اراده‌ی اینكه كاری بكند، از او سلب شده است. به عنوان مثال فردی كه از صحبت كردن در مقابل چند نفر خجالت می‌كشد، قدرت صحبت كردن ندارد. و این نه تنها ارزش نیست، بلكه ضد ارزش است و عامل ناتوانی فرد به حساب می‌آید. اما حیا این‌گونه نیست. فرد می‌تواند صحبت كند، روحیه و قوت حرف زدن را دارد، اما شرم می‌كند كه در این جمع به خصوص از این نوع الفاظ استفاده كند و این شرم را به صورت ارادی و با كمال اختیار به خود تحمیل می‌كند.

خجالت حالتی است که به خاطر اندوهی که به قلب می‌رسد، در چهره نمایان می‌شود؛ به‌دلیل آن‌که استدلالی از بین برود یا دچار شک و شبهه‌ شود، یا آبروی او برود و در این حالت هیبت فرد دگرگون می‌شود. اما حیا یک نوع خودداری و مانع شدن است که ریشه در اراده‌ی انسان دارد و به روح او بر می‌گردد. «حیا مربوط به روح و ایمان است و خجالت مربوط به بدن و نفس» . مسائلی که در نفس و بدن پیش می‌آید، به اختیار ما نیست بلکه به طبیعت آن‌هاست، ولی روح و ایمان متعلق به اختیار هستند. این است كه حیا را به عنوان یك صفت ارزشی مطرح كرده‌اند.

» در ادامه مطلب خواهید دید : 
مفهوم حیا ، حیا در روایات ، مرز حیا و کم‏رویی ، حیا و عفت مکمل یکدیگرند ، حیا و عفت در پوشش





منبع:
http://noormag.mihanblog.com



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 28 شهریور 1390 :: نویسنده : صفدر
قرآن و اقتصاد» جهاد اقتصادی ، استقلال اقتصادی
    را در پـــی خـواهــــد داشـــــــــــت

نیروی اقتصادی برای رویارویی با دشمن، اهمیت ویژه‌ای دارد؛ به‌ویژه در جنگ‌های امروز كه قدرت اقتصادیِ یكی از دو طرف جنگ، در سرنوشت آن ،  نقش بسزایی دارد.دستور فراهم كردن نیرو برای مقابله با دشمن، تا آنجا كه وی را به هراس افكند، موجب می‌شود مسلمانان در هر زمینه از جمله اقتصاد، مستقل باشند؛ زیرا وابستگی اقتصادی به بیگانگان ، مانع از تقویت قدرت اقتصادی می‌شود .

وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدْوَّ اللّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِینَ مِن دُونِهِمْ لاَ تَعْلَمُونَهُمُ اللّهُ یَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَیْءٍ فِی سَبِیلِ اللّهِ یُوَفَّ إِلَیْكُمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ

هرچه در توان دارید از نیرو و اسب‌های آماده بسیج كنید، تا با این [تداركات]، دشمن خدا و دشمن خودتان و [دشمنان] دیگری را جز ایشان ـ كه شما نمی‌شناسیدشان و خدا آنان را می‌شناسد ـ بترسانید. (انفال: 60)

این آیه دستور آماده باش همه جانبه‏ ى مسلمانان در برابر دشمنان و تهیه هر نوع سلاح، امكانات، وسایل و شیوه ‏هاى تبلیغى حتّى شعار و سرود را مى ‏دهد كه رعایت این دستورات، سبب هراس كفّار از نیروى رزمى مسلمانان می گردد.(1)

دشمنان اسلام، با حفظ برتری اقتصادی خود، اجازه نخواهند داد كه مسلمانان وابسته، از آنان قوی‌تر شوند. بنابراین، باید استقلال اقتصادی را به دست آورد تا توان لازم برای مقابله با توطئه‌های دشمنان فراهم آید.كشور اسلامی باید به مرتبه‌ای از قدرت اقتصادی دست یابد كه دشمنان اسلام، فكر مبارزه و رقابت اقتصادی با او را از ذهن بیرون كنند.
استقلال اقتصادی وقتی به دست می‌آید كه یك كشور بتواند منافع اقتصادی خود را آن‌ گونه كه خود تشخیص می‌دهد، تعقیب كند. بی‌گمان، لازمه استقلال اقتصادی به این معنا ، دست‌یابی به توان اقتصادی فزون‌تر از رقیبان است.
--------------
منابع مورد استفاده در این نوشتار
1ـ تفسیر نور .حجة الاسلام قرائتی.
2ـ کتاب اهداف و چشم‌انداز جهاد اقتصادی.




منبع:
http://noormag.mihanblog.com



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 28 شهریور 1390 :: نویسنده : صفدر
قرآن و اقتصاد» جهاد اقتصادی ، استقلال اقتصادی
    را در پـــی خـواهــــد داشـــــــــــت

نیروی اقتصادی برای رویارویی با دشمن، اهمیت ویژه‌ای دارد؛ به‌ویژه در جنگ‌های امروز كه قدرت اقتصادیِ یكی از دو طرف جنگ، در سرنوشت آن ،  نقش بسزایی دارد.دستور فراهم كردن نیرو برای مقابله با دشمن، تا آنجا كه وی را به هراس افكند، موجب می‌شود مسلمانان در هر زمینه از جمله اقتصاد، مستقل باشند؛ زیرا وابستگی اقتصادی به بیگانگان ، مانع از تقویت قدرت اقتصادی می‌شود .

وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدْوَّ اللّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِینَ مِن دُونِهِمْ لاَ تَعْلَمُونَهُمُ اللّهُ یَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَیْءٍ فِی سَبِیلِ اللّهِ یُوَفَّ إِلَیْكُمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ

هرچه در توان دارید از نیرو و اسب‌های آماده بسیج كنید، تا با این [تداركات]، دشمن خدا و دشمن خودتان و [دشمنان] دیگری را جز ایشان ـ كه شما نمی‌شناسیدشان و خدا آنان را می‌شناسد ـ بترسانید. (انفال: 60)

این آیه دستور آماده باش همه جانبه‏ ى مسلمانان در برابر دشمنان و تهیه هر نوع سلاح، امكانات، وسایل و شیوه ‏هاى تبلیغى حتّى شعار و سرود را مى ‏دهد كه رعایت این دستورات، سبب هراس كفّار از نیروى رزمى مسلمانان می گردد.(1)

دشمنان اسلام، با حفظ برتری اقتصادی خود، اجازه نخواهند داد كه مسلمانان وابسته، از آنان قوی‌تر شوند. بنابراین، باید استقلال اقتصادی را به دست آورد تا توان لازم برای مقابله با توطئه‌های دشمنان فراهم آید.كشور اسلامی باید به مرتبه‌ای از قدرت اقتصادی دست یابد كه دشمنان اسلام، فكر مبارزه و رقابت اقتصادی با او را از ذهن بیرون كنند.
استقلال اقتصادی وقتی به دست می‌آید كه یك كشور بتواند منافع اقتصادی خود را آن‌ گونه كه خود تشخیص می‌دهد، تعقیب كند. بی‌گمان، لازمه استقلال اقتصادی به این معنا ، دست‌یابی به توان اقتصادی فزون‌تر از رقیبان است.
--------------
منابع مورد استفاده در این نوشتار
1ـ تفسیر نور .حجة الاسلام قرائتی.
2ـ کتاب اهداف و چشم‌انداز جهاد اقتصادی.




منبع:
http://noormag.mihanblog.com



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 28 شهریور 1390 :: نویسنده : صفدر
قرآن و اقتصاد» جهاد اقتصادی ، استقلال اقتصادی
    را در پـــی خـواهــــد داشـــــــــــت

نیروی اقتصادی برای رویارویی با دشمن، اهمیت ویژه‌ای دارد؛ به‌ویژه در جنگ‌های امروز كه قدرت اقتصادیِ یكی از دو طرف جنگ، در سرنوشت آن ،  نقش بسزایی دارد.دستور فراهم كردن نیرو برای مقابله با دشمن، تا آنجا كه وی را به هراس افكند، موجب می‌شود مسلمانان در هر زمینه از جمله اقتصاد، مستقل باشند؛ زیرا وابستگی اقتصادی به بیگانگان ، مانع از تقویت قدرت اقتصادی می‌شود .

وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدْوَّ اللّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِینَ مِن دُونِهِمْ لاَ تَعْلَمُونَهُمُ اللّهُ یَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَیْءٍ فِی سَبِیلِ اللّهِ یُوَفَّ إِلَیْكُمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ

هرچه در توان دارید از نیرو و اسب‌های آماده بسیج كنید، تا با این [تداركات]، دشمن خدا و دشمن خودتان و [دشمنان] دیگری را جز ایشان ـ كه شما نمی‌شناسیدشان و خدا آنان را می‌شناسد ـ بترسانید. (انفال: 60)

این آیه دستور آماده باش همه جانبه‏ ى مسلمانان در برابر دشمنان و تهیه هر نوع سلاح، امكانات، وسایل و شیوه ‏هاى تبلیغى حتّى شعار و سرود را مى ‏دهد كه رعایت این دستورات، سبب هراس كفّار از نیروى رزمى مسلمانان می گردد.(1)

دشمنان اسلام، با حفظ برتری اقتصادی خود، اجازه نخواهند داد كه مسلمانان وابسته، از آنان قوی‌تر شوند. بنابراین، باید استقلال اقتصادی را به دست آورد تا توان لازم برای مقابله با توطئه‌های دشمنان فراهم آید.كشور اسلامی باید به مرتبه‌ای از قدرت اقتصادی دست یابد كه دشمنان اسلام، فكر مبارزه و رقابت اقتصادی با او را از ذهن بیرون كنند.
استقلال اقتصادی وقتی به دست می‌آید كه یك كشور بتواند منافع اقتصادی خود را آن‌ گونه كه خود تشخیص می‌دهد، تعقیب كند. بی‌گمان، لازمه استقلال اقتصادی به این معنا ، دست‌یابی به توان اقتصادی فزون‌تر از رقیبان است.
--------------
منابع مورد استفاده در این نوشتار
1ـ تفسیر نور .حجة الاسلام قرائتی.
2ـ کتاب اهداف و چشم‌انداز جهاد اقتصادی.




منبع:
http://noormag.mihanblog.com



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 28 شهریور 1390 :: نویسنده : صفدر
قرآن و اقتصاد» جهاد اقتصادی ، استقلال اقتصادی
    را در پـــی خـواهــــد داشـــــــــــت

نیروی اقتصادی برای رویارویی با دشمن، اهمیت ویژه‌ای دارد؛ به‌ویژه در جنگ‌های امروز كه قدرت اقتصادیِ یكی از دو طرف جنگ، در سرنوشت آن ،  نقش بسزایی دارد.دستور فراهم كردن نیرو برای مقابله با دشمن، تا آنجا كه وی را به هراس افكند، موجب می‌شود مسلمانان در هر زمینه از جمله اقتصاد، مستقل باشند؛ زیرا وابستگی اقتصادی به بیگانگان ، مانع از تقویت قدرت اقتصادی می‌شود .

وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدْوَّ اللّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِینَ مِن دُونِهِمْ لاَ تَعْلَمُونَهُمُ اللّهُ یَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَیْءٍ فِی سَبِیلِ اللّهِ یُوَفَّ إِلَیْكُمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ

هرچه در توان دارید از نیرو و اسب‌های آماده بسیج كنید، تا با این [تداركات]، دشمن خدا و دشمن خودتان و [دشمنان] دیگری را جز ایشان ـ كه شما نمی‌شناسیدشان و خدا آنان را می‌شناسد ـ بترسانید. (انفال: 60)

این آیه دستور آماده باش همه جانبه‏ ى مسلمانان در برابر دشمنان و تهیه هر نوع سلاح، امكانات، وسایل و شیوه ‏هاى تبلیغى حتّى شعار و سرود را مى ‏دهد كه رعایت این دستورات، سبب هراس كفّار از نیروى رزمى مسلمانان می گردد.(1)

دشمنان اسلام، با حفظ برتری اقتصادی خود، اجازه نخواهند داد كه مسلمانان وابسته، از آنان قوی‌تر شوند. بنابراین، باید استقلال اقتصادی را به دست آورد تا توان لازم برای مقابله با توطئه‌های دشمنان فراهم آید.كشور اسلامی باید به مرتبه‌ای از قدرت اقتصادی دست یابد كه دشمنان اسلام، فكر مبارزه و رقابت اقتصادی با او را از ذهن بیرون كنند.
استقلال اقتصادی وقتی به دست می‌آید كه یك كشور بتواند منافع اقتصادی خود را آن‌ گونه كه خود تشخیص می‌دهد، تعقیب كند. بی‌گمان، لازمه استقلال اقتصادی به این معنا ، دست‌یابی به توان اقتصادی فزون‌تر از رقیبان است.
--------------
منابع مورد استفاده در این نوشتار
1ـ تفسیر نور .حجة الاسلام قرائتی.
2ـ کتاب اهداف و چشم‌انداز جهاد اقتصادی.




منبع:
http://noormag.mihanblog.com



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 28 شهریور 1390 :: نویسنده : صفدر
قرآن و اقتصاد» جهاد اقتصادی ، استقلال اقتصادی
    را در پـــی خـواهــــد داشـــــــــــت

نیروی اقتصادی برای رویارویی با دشمن، اهمیت ویژه‌ای دارد؛ به‌ویژه در جنگ‌های امروز كه قدرت اقتصادیِ یكی از دو طرف جنگ، در سرنوشت آن ،  نقش بسزایی دارد.دستور فراهم كردن نیرو برای مقابله با دشمن، تا آنجا كه وی را به هراس افكند، موجب می‌شود مسلمانان در هر زمینه از جمله اقتصاد، مستقل باشند؛ زیرا وابستگی اقتصادی به بیگانگان ، مانع از تقویت قدرت اقتصادی می‌شود .

وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدْوَّ اللّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِینَ مِن دُونِهِمْ لاَ تَعْلَمُونَهُمُ اللّهُ یَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَیْءٍ فِی سَبِیلِ اللّهِ یُوَفَّ إِلَیْكُمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ

هرچه در توان دارید از نیرو و اسب‌های آماده بسیج كنید، تا با این [تداركات]، دشمن خدا و دشمن خودتان و [دشمنان] دیگری را جز ایشان ـ كه شما نمی‌شناسیدشان و خدا آنان را می‌شناسد ـ بترسانید. (انفال: 60)

این آیه دستور آماده باش همه جانبه‏ ى مسلمانان در برابر دشمنان و تهیه هر نوع سلاح، امكانات، وسایل و شیوه ‏هاى تبلیغى حتّى شعار و سرود را مى ‏دهد كه رعایت این دستورات، سبب هراس كفّار از نیروى رزمى مسلمانان می گردد.(1)

دشمنان اسلام، با حفظ برتری اقتصادی خود، اجازه نخواهند داد كه مسلمانان وابسته، از آنان قوی‌تر شوند. بنابراین، باید استقلال اقتصادی را به دست آورد تا توان لازم برای مقابله با توطئه‌های دشمنان فراهم آید.كشور اسلامی باید به مرتبه‌ای از قدرت اقتصادی دست یابد كه دشمنان اسلام، فكر مبارزه و رقابت اقتصادی با او را از ذهن بیرون كنند.
استقلال اقتصادی وقتی به دست می‌آید كه یك كشور بتواند منافع اقتصادی خود را آن‌ گونه كه خود تشخیص می‌دهد، تعقیب كند. بی‌گمان، لازمه استقلال اقتصادی به این معنا ، دست‌یابی به توان اقتصادی فزون‌تر از رقیبان است.
--------------
منابع مورد استفاده در این نوشتار
1ـ تفسیر نور .حجة الاسلام قرائتی.
2ـ کتاب اهداف و چشم‌انداز جهاد اقتصادی.




منبع:
http://noormag.mihanblog.com



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


( کل صفحات : 41 )    1   2   3   4   5   6   7   ...   
درباره وبلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم


«إن هذا القرآن یهدی للتی هی أقوم و یبشرالمؤمنین الذین یعملون الصالحات أن لهم أجرا كبیرا»

مدیر وبلاگ : صفدر
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

                    
 
 
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو