تبلیغات
پورتال فرهنگی مذهبی قران فارسی - مطالب آبان 1390
پورتال فرهنگی مذهبی قران فارسی
دوشنبه 30 آبان 1390 :: نویسنده : صفدر

تا حالا یه لقمه آتش خوردی؟


یوْمَ تَجِدُ کلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ مِنْ خَیرٍ مُحْضَراً وَ ما عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَینَها وَ بَینَهُ أَمَداً بَعیدا»؛ «روزی که هر انسانی هر کار نیک و بدی را که انجام داده است نزد خود حاضر می‌یابد و رزو می‌کند که میان او و عمل زشتش فاصله مکانی یا زمانی بسیاری وجود می‌داشت


مال حرام
تجسم اعمال در آیات قرآن

گاهی ما در حالاتی قرار می گیریم که به هیچ وجه نمی توانیم آن را برای دیگران به تصویر بکشیم یعنی حس ما در قالب کلمات جا نمی شود برای نزدیک کردن ذهن مخاطب سعی می کنیم با شبیه سازی و استفاده از توصیفات به گونه ای وی را به فضایی که در آن بوده ایم نزدیک کنیم اما با این حال می بینیم که موفق نبوده ایم و به وی می گوییم که تا خودت نچشی درک نخواهی کرد این حس و حال هال ممکن است مثبت و منفی باشد .

ما که خود در آن حس بوده ایم تجسم و تصورش برایمان کاری ندارد ممکن است وقوع و ظهور یک علامتی که در آن زمان خاص با آن درگیر بوده ایم  مثلا بوی خاص یک صدا یا موزیک و یا صحنه ای مشابه کاملا ما را در فضا آن واقعه قرار دهد .

اگر ما در یک حالت خوش و بهجت آور بوده ایم شاد می شویم و یا اگر در غمی به سر می برده ایم به ناگاه حسی تلخ و غمناک بر وجود ما مستولی خواهد شد این می شود تجسم یک حس .

حتما این را هم می دانید که همه چیز این عالم ظاهری دارد و باطنی ظاهرش را ما می بینیم  و به مرور چون به آن ها خو می کنیم و برایمان عادت می شوند به راحتی از کنارش رد می شویم و به خاطر همین سطحی نگری هرگز ره به باطن کائنات و پدیده ها نخواهیم برد در صورتی رسیدن به نهان آن ها اصل است این ظواهر فرع،  خب مبحث را زیاد فلسفی نکنیم حتما در مورد تجسم اعمال چیزهایی شنیده اید که به این معناست که باطن حرکات و رفتار ما رو می شود یعنی باطن اعمال از لباس ظاهر در می آید و خود را نشان می دهد حقیقتش را برای روشن شدن این مطلب از آیات روشنگر قرآن کمک می گیریم که اگر روزها فلسفه ببافیم هرگز نخواهیم توانست چون قرآن مبین پرده امری را به وضوح بیان کنیم .



ادامه مطلب


نوع مطلب : دین و اندیشه، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 30 آبان 1390 :: نویسنده : صفدر

عواملی برای سقوط انسان

آرام بخش ترین حس دنیا


سیر تکاملی انسان به سوی خدا سیری صعودی است از همین رو خدای سبحان می فرماید:

وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْكُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ عَلَیْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَاء فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنتُمْ عَلَىَ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَكُم مِّنْهَا كَذَلِكَ یُبَیِّنُ اللّهُ لَكُمْ آیَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ

و همگى به ریسمان خدا چنگ زنید و پراكنده نشوید و نعمت‏خدا را بر خود یاد كنید آنگاه كه دشمنان [یكدیگر] بودید پس میان دلهاى شما الفت انداخت تا به لطف او برادران هم شدید و بر كنار پرتگاه آتش بودید كه شما را از آن رهانید این گونه خداوند نشانه‏هاى خود را براى شما روشن مى‏كند باشد كه شما راه یابید . (آل عمران/103)


کوهنوردان برای صعود به صخره های بلندنیازمند طناب و دستگیره هستند تا سقوط نکنند .

وَكَیْفَ تَكْفُرُونَ وَأَنتُمْ تُتْلَى عَلَیْكُمْ آیَاتُ اللّهِ وَفِیكُمْ رَسُولُهُ وَمَن یَعْتَصِم بِاللّهِ فَقَدْ هُدِیَ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ

و چگونه كفر مى‏ورزید با اینكه آیات خدا بر شما خوانده مى‏شود و پیامبر او میان شماست و هر كس به خدا تمسك جوید قطعا به راه راست هدایت‏شده است . (آل عمران/101)

 



ادامه مطلب


نوع مطلب : چگونه ها...، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 24 آبان 1390 :: نویسنده : صفدر

چگونه قرآن رابهترحفظ کنیم؟


فرض می‌کنیم شخصی طبق برنامه‌ای منظم و دقیق، باید هر روز نیم صفحه حفظ کند. وی ابتدا باید مقدار معین شده (نیم صفحه) را چندین بار با دقت تمام و همراه با تأنی تلاوت کند.


قرآن

آنان که با فن قرائت قرآن به روش تحقیق با تجوید و لحن زیبا آشنایی دارند، می‌توانند کل آیات نیم صفحه را چند بار با دقت و تعمق بر روی تک تک کلمات تلاوت کنند؛ زیرا این کار علاوه بر آنکه مانع حفظ کردن کلمات و حرکات به صورت غلط می‌شود، باعث آشنایی اجمالی با آیات مورد نظر نیز خواهد شد.

از آنجا که حفظ کردن چیزی نیست، جز دقت و تأمل قابل توجه بر روی تک‌تک کلمات و حروف و استقرار آن‌ها در ذهن، پس برای حفظ هر آیه باید آن را چندین بار و هر بار با توجه تمام به هر حرف و کلمه موجود در آن تلاوت کرد. تعداد تکرار هر آیه نیز بستگی به قدرت حافظه فرد و نیز سخت یا آسان بودن آیه دارد.

بعضی با سه بار خواندن یک آیه متوسط، آن را حفظ می‌کنند و بعضی نیاز به تکرار و تمرین بیشتر دارند.

پس با چند بار خواندن آیه ـ به قصد حفظ کردن و همراه با توجه و تأمل کافی نه فقط خواندن معمولی ـ مقدار زیادی از کلمات آن در ذهن جای می‌گیرد، اما هنوز آیه مزبور کاملاً در ذهن جای نگرفته است.

 

مقدمات حفظ

برای شروع حفظ قرآن نکاتی وجود دارد که مقدمات معنوی و اوّلیه به شمار می‌روند و توجه به آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.



ادامه مطلب


نوع مطلب : چگونه ها...، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 24 آبان 1390 :: نویسنده : صفدر

آیا اعمال انسان در یکدیگر اثر متقابل دارد و همدیگر را باطل می‌کند (تحابط و تباطل) یا کردار شایسته حکم و اثر خود را داراست و گناهان نیز حکم و اثر خود را دارد؟ البته این معنا از نظر قرآن مسلّم است که چه بسا کردار شایسته انسان اثر سیّئات او را از بین می‌برد: ”‌إنّ الحسنات یذهبن السّیّئات“ (سوره هود، آیه 11. )


سرنوشت خود را عوض کنید

دسته‌ای از پژوهشگران قائل به تحابط و تباطل بین اعمال شده، معتقدند اعمال صالح و طالح، یکدیگر را باطل می‌سازد. این دسته بر یک رأی نیستند؛ برخی گفته‌اند: هر گناهی کردار نیک پیش از خود را باطل می‌کند و هر کار نیک، گناه پیش از خود را از بین می‌برد. لازم این سخن آن است که انسان یا تنها کردار نیک برایش می‌ماند یا تنها کردار ناشایست.

بعضی دیگر گفته‌اند: میان کردار شایسته و ناشایست «موازنه» برقرار می‌شود؛ از کردار نیک و بد هر کدام بیشتر باشد به مقدار آن که کمتر است از آن که بیشتر است کم می‌شود تا بقیّه باقی بماند. لازم این دو سخن این است که برای هر انسانی از اعمال گذشته‌اش جز یک قسم نمانده باشد؛ یا تنها کردارهای شایسته یا اعمال زشت یا این که هر دو قسم با هم مساوی بوده و تساقط کرده و هیچ چیز برایش باقی نمانده باشد. ولی این سخن صحیح نیست؛ زیرا:

اولاً، از ظاهر آیه ”‌و اخرون اعترفوا بذنوبهم خلطوا عملاً صالحاً و اخر سیّئاً عسی اللّه أن یتوب علیهم إنّ اللّه غفور رحیم“ (سوره توبه، آیه 102. ) و دسته‌ای دیگر به گناهان خویش اعتراف کرده کرداری شایسته را با اعمالی ناشایست به هم درآمیخته‌اند و امید است خدا از ایشان درگذرد که خدا آمرزنده مهربان است) برمی‌آید که اعمال انسان چه حسنات و چه سیئات همه باقی خواهد ماند و تنها به وسیله توبه و بازگشت وی، خداوند گناهان و سیئات او را از بین می‌برد. پس تحابط با هر گونه تصور، با این آیه سازش ندارد.

ثانیاً، خداوند سبحان در مسأله تأثیر اعمال همان روشی را دارد که سایر خردمندان در جامعه انسانی خود دارند و آن روش «مجازات» است، فرهیختگان کارهای نیک را جُدا پاداش می‌دهند و کارهای زشت را جدا کیفر می‌بخشند، مگر در برخی گناهان که باعث قطع ریشه‌ای رابطه میان عبد و مولاست، که در این صورت تعبیر به حبط و احباط می‌کنند. در قرآن مجید آیات فراوان بر این روش دلالت دارد.      

اعمال انسان چه حسنات و چه سیئات همه باقی خواهد ماند و تنها به وسیله توبه و بازگشت وی، خداوند گناهان و سیئات او را از بین می‌برد. پس تحابط با هر گونه تصور، با این آیه سازش ندارد


ادامه مطلب


نوع مطلب : دین و اندیشه، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 24 آبان 1390 :: نویسنده : صفدر

راهکارهای قرآنی آرامش خانواده


برای رسیدن خانواده به آرامش و آسایش قرآن چه راه‌کارهایی را پیشنهاد می‌کند؟

فشار روانی و نوشداروی آرامش (2)
پاسخ

- در قرآن شریف، خانواده محبوب‌ترین بنیاد اجتماعی معرفی گشته است. برای آن که از ارزش و قداست این بنیان محبوب پابرجا و محفوظ بماند، خدای متعال برای هر یک از اعضای خانواده، تکلیف، وظایف و حقوقی[1] تعیین کرده است که رعایت آن‌ها، موجب دستیابی خانواده به آرامش و آسایش، خواهد شد.

اوّلین قدم، اوّلین راهکار: در فرهنگ قرآن، هدف اصلی از ازدواج رسیدن به آرامش روان و آسایش خاطر، پیمودن طریق رشد، نیل به کمال انسانی و تقرب به ذات حقّ است.[2] و این بدست نمی‌آید مگر از طریق انتخاب درست و در دامن همسران برتر. نه با ازدواج گریزی می‌توان به آسایش و آرامش دست یافت و نه با ازدواج‌های نابرابر و طلاق‌های متعدد و متنوع.[3] قرآن شریف می‌فرماید: «هوَ الّذی خَلقکم مِن نفسٍ واحده جَعَلَ مِنها زوجها لِیسکن اِلیها...» [4] یعنی «او خدایی است که (همه‌ و) شما را از یک فرد آفرید؛ و همسرش را نیز از جنس او قرار داد، تا در کنا او بیاساید.» خود ازدواج باید آرامش روح و زندگی را به همراه داشته باشد و این بدست نمی‌آید، مگر در سایه تفاهم و درک درست از همدیگر و زندگی. در واقع اساس زندگی بر انس و الفت استوار است.[5] و این نیست مگر در گروه انتخاب درست.



ادامه مطلب


نوع مطلب : دین و اندیشه، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 24 آبان 1390 :: نویسنده : صفدر

چرا در قرآن تکرار وجود دارد ؟


یکی از راه‌هایی که قرآن کریم در پیام‌رسانی خود از آن استفاده کرده، تکرار یک کلمه یا جمله یا یک آیه کامل است. بدون تردید این کار تحصیل حاصل و خالی از فایده نیست بلکه آثار و فوائدی دارد و از محسنات سخن به شمار می‌رود.


قرآن
قرآن‌پژوهان تکرار در قرآن را به دو گونه تقسیم کرده‌اند:

1ـ تکرار لفظی یعنی اینکه لفظی به صورت مفرد یا مرکب بیش از یک بار گفته شده باشد.

2ـ تکرار معنوی: مقصود از این نوع تکرار، تکرار یک مضمون یا مفهوم است مانند تکرار داستان ابراهیم یا موسی و مانند آن که در موارد زیادی با جملات و عبارات متفاوتی تکرار شده و یا از مقاطع مختلف شروع شده است.

قرآن‌پژوهان تکرار لفظی را به اقسام ذیل تقسیم نموده‌اند:

الف) گاهی تکرار جمله کامل در میان سوره‌های مختلف است مثل «و ما ظلمونا و لکن کانوا انفسهم یظلمون» (بقره، آیه 75) این آیه در سوره اعراف آیه 160 هم تکرار شده است و مانند «کانوا اشد منهم قوة» که در سوره روم آیه 9 و سوره فاطر آیه 44 و سوره غافر آیه 21 تکرار شده است.

ج) گاهی جمله تکراری در کنار هم قرار گرفته است مانند «اصحاب الیمین ما اصحاب الیمین» (سوره واقعه، آیه 27) و «فان مع العسر یسرا ان مع العسر یسرا» (انشراح، آیات 6 و 7) همین حالت در سوره‌های حاقه آیات 17 و 18 و سوره تکاثر آیات 3 و 4 نیز آمده است.

د) گاهی هم یک جمله در فواصل آیات یک سوره تکرار شده است مانند «فبایّ آلاء ربکما تکذبان» که در سوره رحمن 31 مرتبه تکرار شده و«ویل یومئذٍ للمکذبین» نیز در سوره مرسلات 10 مرتبه آمده است.

تکرار مخلّ فصاحت نیست ؛ زیرا در علم معانی و بیان و بدیع نیامده که کلام فصیح آن است که از تکرار خالی باشد. بلکه گاهی با توجه بر شرایط و مقتضیات سخن تکرار ضرورت هم پیدا می‌کند. از این رو گفته‌اند تکرار در کلام فصیح بر انواعی تحقق می‌یابد: یکی از آن‌ها تکراری است که برای مدح آمده است


ادامه مطلب


نوع مطلب : چرا ها ...، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 24 آبان 1390 :: نویسنده : صفدر

کلید همه بدی‌ها


کیف‌ها توی کیف فروشی‌ها اگر خوش فرم و خوش قواره‌اند به خاطر این است که پر از کاغذ باطله‌اند .اگر آن کاغذ باطله‌ها را دور بریزیم از فرم و قیافه می‌افتند و کاغذها هم دیگر زباله‌اند و باید دور ریخته شوند.

خشم و عصبانیت چیزی شبیه همان کاغذ باطله است اگر فرو بری شکل و شخصیت پیدا می‌کنی و اگر بیرون بریزی از شکل و شخصیت و معنویت می افتی این است که قرآن دعوت به فرو بردن خشم دارد.


خوشه‌های خشم را بچین
معنای غیظ

غیظ به معنای شدت خشم می‌باشد .یک هیجان روحی که بعد از روبرو شدن با ناملایمات فراوان به انسان دست می‌دهد.

غضب،اراده انتقام و مجازات است کلمه غیظ درباره خداوند بکار نرفته چون یک هیجان روحی است اما غضب الله بسیار زیاد در آیات دیده شده زیرا اراده و انتقام و مجازات خدا برای گنه کاران و خطاکاران است.

 

دفع ضرر محتمل عقلا واجب است

انسان برای دفع خطر نیازمند به یک نیروی دفاعی است و نیروی غضب یک عنصر تدافعی در مقابل دشمن می‌باشد.اگر به کسی ظلم شود،کشورش مورد تجاوز واقع شود،به حریم ناموس او تعرضی صورت گیرد و یا مال و ثروتش به غارت رود خشم بهترین و مؤثرترین نیرو برای دفاع از خود است.پس خشم و غضب وقتی به جای خود استفاده شود بیانگر حکمت و تعالی خداوند است و در غیر جای خود حکم چاقوی تیزی را دارد که آسیب‌های جبران ناپذیری را وارد می‌سازد.



ادامه مطلب


نوع مطلب : دین و اندیشه، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 23 آبان 1390 :: نویسنده : صفدر

نکات درخشان در داستان حضرت یوسف


داستان حضرت یوسف (علیه السلام) که در قرآن به أحسن قصص توصیف شد،[1] شامل درس ها  و عبرت های زیبای شخصی، اخلاقی، اجتماعی و خانوادگی است.


حضرت یوسف

از آن جایی که بیان همه درس ها و عبرت ها به صورت مفصل، مستلزم بیان طولانی است، در این جا به صورت مختصر به آن می پردازیم:

1, رنج و سختی رسولان و پیامبران:

سوره یوسف به رنج ها و فشارهای متعددی که پیامبران در زندگی شان متحمل می شوند، اشاره می کند. در این سوره به سختی هایی که شخصیت پیامبر، حضرت یوسف (علیه السلام) را ساخت به تفصیل سخن می گوید.[2]

 

2, نقش تفسیر اشتباه و سوء ظن ناروا در زندگی حتی در محدوده یک خانواده:

این مسئله از میان عبارات برادران یوسف برای بیان موقعیت یوسف و بنیامین نزد پدرشان به وضوح روشن می شود: ”œهنگامى که (برادران) گفتند: یوسف و برادرش‏[ بنیامین‏] نزد پدر، از ما محبوب ترند، در حالى که ما گروه نیرومندى هستیم”‌.[3] این همان مسئله ای است که موجب سقوط برادران یوسف (علیه السلام) در بسیاری از اشتباهات و گناهان شد، بلکه آنها را در نهایت خواری، به زیان و ناامیدی سوق داد.

 

3, خطر واکنش های انفعالی و ناپخته:

شایسته است که انسان عاقل، اعمال و رفتارش را بر اساس تحلیلی سنجیده و عقلانی بنا نهد و بر مبنای تحلیل های غیر عقلانی به عملی اقدام ننماید.



ادامه مطلب


نوع مطلب : دین و اندیشه، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 23 آبان 1390 :: نویسنده : صفدر

راز گرایش زن و مرد به همدیگر

از نگاه آیت الله جوادی آملی


منشأ گرایش مرد به زن و آرمیدن مرد در سایه انسِ به زن، محبت و رحمتی است که خداوند بین آنها قرار داد و این دوستی الهی و رحمت خدایی غیر از گرایش غریزه نر و ماده است که در حیوانها نیز موجود است.
هفت تفاوت‌ تاریخی زن و مرد
شوق و علاقه بین دو چیز، یک پیوند خاص وجودی است و حقیقت هستی نیز دارای مراتب وجودی است (در فلسفه از این مراتب به عنوان مراتب تشکیکی نام برده می شود) از این جهت، اشتیاق و کشش در تمام ذرات هستی، وجود دارد، لیکن در هر مرتبه، حکم خاص همان درجه را دارد؛ این اشتیاق و کشش، گاهی به صورت «جذب و دفع» در اجسام معدنی، ظهور می یابد و زمانی به صورت «گرفتن و دادن» و مانند آن در گیاهان روییدنی، جلوه می نماید و گاهی به عنوان «شهوت و غضب» در حیوانهای غیر تربیت شده، پدید می آید و گاهی به صورت «میل و نفرت» در حیوان های تربیت شده و برخی از انسان های تربیت نشده، ظهور می کند و آن گاه فاصله های طولانی را طی می نماید تا به صورت «تولاّ و تبرّا» و «حُبّ فی اللّه و بُغض فی اللّه » و ... تجلی می یابد.

حال آنچه در این مسأله، مهم است، توجه به این نکته است که آیا راز آفرینش زن و مرد و سرّ گرایش این دو به یکدیگر و انگیزه تأسیس خانواده و تربیت انسان کامل، همان گرایش جنسی است و هدفی غیر از خاموش کردن آتش شهوت در کار نبوده و در حیوانات وحشی نیز بیش از انسان یافت می شود و جاهلیت جدید، چونان جاهلیت کهن به آن دامن می زند، یا راز انعطاف زن و مرد و هدف تشکیل حوزه خویشاوندی و پرورش مسجود فرشتگان و جلوه خلیفه اللهی و جامع جلال و جمال و اسمای خداوندی، گرایش عقلی و مهر قلبی و انس اسمای الهی به یکدیگر است تا بتواند معلم ملائکه، تربیت نماید و فرشتگان فراوانی را به خدمت بگیرد و راز بسیاری از اسرار آفرینش را حل نماید؟ چرا که گرایش جنسی در حیوانات نر و ماده نیز یافت می شود و در باره آفرینش حیوان ماده، انگیزه الهی و عقلی، مطرح نیست مگر همان راز عمومی خلقت و کیفیت آفرینش زوجین از هر جنس ـ خواه از گیاه و خواه از حیوان ـ که تحلیل آن خارج از حوزه بحث است.

بنابراین، راز اصیل آفرینش زن، چیزی غیر از گرایش غریزی و خاموش کردن آتش شهوت است که خداوند از آن خبر می دهد. قرآن کریم در آیه 189 سوره اعراف و آیه 21 سوره روم، آرامش زن و مرد را بیان کرد. سپس زن را رکن اساسی ایجاد این آرامش، معرفی کرده، او را در این امر روانی، اصل دانسته و تصریح نمود که مرد، مجذوب مهر زن است. حقیقت هر دو یک گوهر است و هیچ امتیازی از نظر مبدأ قابلی آفرینش بین آنها نیست. در سوره اعراف فرمود: « هُوَ الَّذِی خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَجَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا لِیَسْكُنَ إِلَیْهَا » ؛ اوست که همه شما را از یک تن بیافرید و از آن یک تن زنش را نیز، بیافرید تا به او آرامش یابد.



ادامه مطلب


نوع مطلب : دین و اندیشه، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 23 آبان 1390 :: نویسنده : صفدر

اکنون پس از قرنها، واقعه‌ي غدير خم به عنوان حقيقتي انکارناپذير جلوه‌گر مي‌شود. در جاي جاي مسند أحمد بن حنبل، يکي از شاخصترين کتب اهل‌سنت و مهمترين اثر پيشواي حنابله و اهل حديث، نام و ياد غدير به چشم مي خورد و اين تنها يکي از منابع واقعه‌ي غدير است. از




منبع:
http://www.tebyan.net



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


( کل صفحات : 13 )    1   2   3   4   5   6   7   ...   
درباره وبلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم


«إن هذا القرآن یهدی للتی هی أقوم و یبشرالمؤمنین الذین یعملون الصالحات أن لهم أجرا كبیرا»

مدیر وبلاگ : صفدر
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :