تبلیغات
پورتال فرهنگی مذهبی قران فارسی - مطالب آذر 1390
پورتال فرهنگی مذهبی قران فارسی
پنجشنبه 24 آذر 1390 :: نویسنده : صفدر
  حیا در 
قرآن» وعده خداوند به روزی همسران

مشكل مالی را چه كنیم؟
«إِنْ یَكُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِه‏» (نور/32)
 رزق با خداست. «علی الله رزقها»
گاهی وقت‌ها خود داماد تا زن نگیرد خانه‌دار نمی‌شود. خانمش قدم دار است. گاهی ازدواج می‌كند، باز هم خانه‌دار نمی‌شوند. بچه‌اش قدم دار است. وقتی بچه‌دار می‌شوند، همین طور كه بچه وقتی متولد می‌شود در سینه‌ی مادرش شیر می‌آورد، وقتی متولد می‌شود زندگی...
كسی نزد حضرت آمد گفت كه: وضعم بد است. گفت: ازدواج كردی؟ گفت: نه. گفت: برو ازدواج كن. گفت: من می‌گویم: ندارم بخورم، یك چیزی می‌گویند، می‌گویند: موش در سوراخ نمی‌رود، جارو به دمش می‌بندند. من می‌گویم ندارم بخورم، حالا شما می‌گویی: برو زن هم بگیر! لابد یك مشت هم بچه درست كنیم یك خیابان گدا. حضرت فرمود: آن كسی كه تو را خلق كرده، دستور او این است كه اگر جوانی وضع مالی‌اش بد است، ازدواج كند.
حتی حدیث داریم كه فقیرها هم می‌خواهند وضعشان خوب بشود، خود فقیرها هم كمك كنند به یك فقیر دیگر. فقیر اگر به فقیری كمك كند، وضعش خوب می‌‌شود.
دختر خانه‌ی پدرش است، وقتی عقد كرد  می‌آید خانه‌ی شوهرش! جای دختر عوض می‌شود. روزی‌اش قطع نمی‌شود.
- كسانی كه ازدواج نمی‌كنند از ترس خرجی ،  می‌دانی چه می‌گویند؟ می‌گویند: اگر یكی باشم، خدا قدرت دارد خرج مرا بدهد. دو تا كه شدم نان از كجا بیاورم؟ یعنی قدرت خدا ته می‌كشد. این در دلش این است. خدایا یكی باشم زور داری، دو تا باشم زور نداری. ولذا این را می‌گویند: سوء ظن به خدا. كسی كه ازدواج نكند از ترس خرجی، «فقد ظن بالله ظن السوء...» یعنی سوء ظن به خدا بردارد. یعنی بگوید: اگر یكی باشم خدا قادر است. دو تا باشم خدا قدرت ندارد.

- آنچه مشاهده نمودید ، گزیده ای از بیانات حجة الاسلام قرائتی در موضوع ازدواج و تشكیل خانواده در اسلام ( برنامه تلویزیونی درس هایی از قرآن در تاریخ 23/05/90 )




منبع:
http://noormag.mihanblog.com



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 24 آذر 1390 :: نویسنده : صفدر
  حیا در 
قرآن» وعده خداوند به روزی همسران

مشكل مالی را چه كنیم؟
«إِنْ یَكُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِه‏» (نور/32)
 رزق با خداست. «علی الله رزقها»
گاهی وقت‌ها خود داماد تا زن نگیرد خانه‌دار نمی‌شود. خانمش قدم دار است. گاهی ازدواج می‌كند، باز هم خانه‌دار نمی‌شوند. بچه‌اش قدم دار است. وقتی بچه‌دار می‌شوند، همین طور كه بچه وقتی متولد می‌شود در سینه‌ی مادرش شیر می‌آورد، وقتی متولد می‌شود زندگی...
كسی نزد حضرت آمد گفت كه: وضعم بد است. گفت: ازدواج كردی؟ گفت: نه. گفت: برو ازدواج كن. گفت: من می‌گویم: ندارم بخورم، یك چیزی می‌گویند، می‌گویند: موش در سوراخ نمی‌رود، جارو به دمش می‌بندند. من می‌گویم ندارم بخورم، حالا شما می‌گویی: برو زن هم بگیر! لابد یك مشت هم بچه درست كنیم یك خیابان گدا. حضرت فرمود: آن كسی كه تو را خلق كرده، دستور او این است كه اگر جوانی وضع مالی‌اش بد است، ازدواج كند.
حتی حدیث داریم كه فقیرها هم می‌خواهند وضعشان خوب بشود، خود فقیرها هم كمك كنند به یك فقیر دیگر. فقیر اگر به فقیری كمك كند، وضعش خوب می‌‌شود.
دختر خانه‌ی پدرش است، وقتی عقد كرد  می‌آید خانه‌ی شوهرش! جای دختر عوض می‌شود. روزی‌اش قطع نمی‌شود.
- كسانی كه ازدواج نمی‌كنند از ترس خرجی ،  می‌دانی چه می‌گویند؟ می‌گویند: اگر یكی باشم، خدا قدرت دارد خرج مرا بدهد. دو تا كه شدم نان از كجا بیاورم؟ یعنی قدرت خدا ته می‌كشد. این در دلش این است. خدایا یكی باشم زور داری، دو تا باشم زور نداری. ولذا این را می‌گویند: سوء ظن به خدا. كسی كه ازدواج نكند از ترس خرجی، «فقد ظن بالله ظن السوء...» یعنی سوء ظن به خدا بردارد. یعنی بگوید: اگر یكی باشم خدا قادر است. دو تا باشم خدا قدرت ندارد.

- آنچه مشاهده نمودید ، گزیده ای از بیانات حجة الاسلام قرائتی در موضوع ازدواج و تشكیل خانواده در اسلام ( برنامه تلویزیونی درس هایی از قرآن در تاریخ 23/05/90 )




منبع:
http://noormag.mihanblog.com



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 24 آذر 1390 :: نویسنده : صفدر
  حیا در 
قرآن» وعده خداوند به روزی همسران

مشكل مالی را چه كنیم؟
«إِنْ یَكُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِه‏» (نور/32)
 رزق با خداست. «علی الله رزقها»
گاهی وقت‌ها خود داماد تا زن نگیرد خانه‌دار نمی‌شود. خانمش قدم دار است. گاهی ازدواج می‌كند، باز هم خانه‌دار نمی‌شوند. بچه‌اش قدم دار است. وقتی بچه‌دار می‌شوند، همین طور كه بچه وقتی متولد می‌شود در سینه‌ی مادرش شیر می‌آورد، وقتی متولد می‌شود زندگی...
كسی نزد حضرت آمد گفت كه: وضعم بد است. گفت: ازدواج كردی؟ گفت: نه. گفت: برو ازدواج كن. گفت: من می‌گویم: ندارم بخورم، یك چیزی می‌گویند، می‌گویند: موش در سوراخ نمی‌رود، جارو به دمش می‌بندند. من می‌گویم ندارم بخورم، حالا شما می‌گویی: برو زن هم بگیر! لابد یك مشت هم بچه درست كنیم یك خیابان گدا. حضرت فرمود: آن كسی كه تو را خلق كرده، دستور او این است كه اگر جوانی وضع مالی‌اش بد است، ازدواج كند.
حتی حدیث داریم كه فقیرها هم می‌خواهند وضعشان خوب بشود، خود فقیرها هم كمك كنند به یك فقیر دیگر. فقیر اگر به فقیری كمك كند، وضعش خوب می‌‌شود.
دختر خانه‌ی پدرش است، وقتی عقد كرد  می‌آید خانه‌ی شوهرش! جای دختر عوض می‌شود. روزی‌اش قطع نمی‌شود.
- كسانی كه ازدواج نمی‌كنند از ترس خرجی ،  می‌دانی چه می‌گویند؟ می‌گویند: اگر یكی باشم، خدا قدرت دارد خرج مرا بدهد. دو تا كه شدم نان از كجا بیاورم؟ یعنی قدرت خدا ته می‌كشد. این در دلش این است. خدایا یكی باشم زور داری، دو تا باشم زور نداری. ولذا این را می‌گویند: سوء ظن به خدا. كسی كه ازدواج نكند از ترس خرجی، «فقد ظن بالله ظن السوء...» یعنی سوء ظن به خدا بردارد. یعنی بگوید: اگر یكی باشم خدا قادر است. دو تا باشم خدا قدرت ندارد.

- آنچه مشاهده نمودید ، گزیده ای از بیانات حجة الاسلام قرائتی در موضوع ازدواج و تشكیل خانواده در اسلام ( برنامه تلویزیونی درس هایی از قرآن در تاریخ 23/05/90 )




منبع:
http://noormag.mihanblog.com



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
یکشنبه 13 آذر 1390 :: نویسنده : صفدر
می پرسی چرا کور محشور شده ای ؟(1)
آیا در دنیا همسایه مسجد نبودی ؟ آن را دیدی ؟
مگر این آیات را نخوانده ای که :
هر کسی در این دنیا کور (دل) باشد در آن دنیا کورتر است (2) ؛
و همچنین : و هر کس از هدایت من [ که سبب یاد نمودن از من در همه امور است ] روی بگرداند ، برای او زندگی تنگ [ و سختی ] خواهد بود ، و روز قیامت او را نابینا محشور می کنیم. (3)

هر آن کس ز یادم کند احتراز .......  نـــــگردد به رویش در رزق باز
چو محشور گردد به پیش خدا ..... بود دیـده اش کـور ، روز جزا (4)

گاهی اوقات برای ادای نماز به مساجد محله های مختلف می روم  . تعداد صفوف برخی از مساجد شهر ، خیلی اندک است در حالی که آن مسجد همسایگان زیادی دارد !
مسجد


منبع:
http://noormag.mihanblog.com



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
یکشنبه 13 آذر 1390 :: نویسنده : صفدر
می پرسی چرا کور محشور شده ای ؟(1)
آیا در دنیا همسایه مسجد نبودی ؟ آن را دیدی ؟
مگر این آیات را نخوانده ای که :
هر کسی در این دنیا کور (دل) باشد در آن دنیا کورتر است (2) ؛
و همچنین : و هر کس از هدایت من [ که سبب یاد نمودن از من در همه امور است ] روی بگرداند ، برای او زندگی تنگ [ و سختی ] خواهد بود ، و روز قیامت او را نابینا محشور می کنیم. (3)

هر آن کس ز یادم کند احتراز .......  نـــــگردد به رویش در رزق باز
چو محشور گردد به پیش خدا ..... بود دیـده اش کـور ، روز جزا (4)

گاهی اوقات برای ادای نماز به مساجد محله های مختلف می روم  . تعداد صفوف برخی از مساجد شهر ، خیلی اندک است در حالی که آن مسجد همسایگان زیادی دارد !
مسجد


منبع:
http://noormag.mihanblog.com



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
یکشنبه 13 آذر 1390 :: نویسنده : صفدر
می پرسی چرا کور محشور شده ای ؟(1)
آیا در دنیا همسایه مسجد نبودی ؟ آن را دیدی ؟
مگر این آیات را نخوانده ای که :
هر کسی در این دنیا کور (دل) باشد در آن دنیا کورتر است (2) ؛
و همچنین : و هر کس از هدایت من [ که سبب یاد نمودن از من در همه امور است ] روی بگرداند ، برای او زندگی تنگ [ و سختی ] خواهد بود ، و روز قیامت او را نابینا محشور می کنیم. (3)

هر آن کس ز یادم کند احتراز .......  نـــــگردد به رویش در رزق باز
چو محشور گردد به پیش خدا ..... بود دیـده اش کـور ، روز جزا (4)

گاهی اوقات برای ادای نماز به مساجد محله های مختلف می روم  . تعداد صفوف برخی از مساجد شهر ، خیلی اندک است در حالی که آن مسجد همسایگان زیادی دارد !
مسجد


منبع:
http://noormag.mihanblog.com



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 7 آذر 1390 :: نویسنده : صفدر
رابطه با خدا، از طریق نماز
و كمك به خلق خدا، از طریق زكات
 و همراهى با دیگران و همراهی با (در اموری كه مورد رضایت خداست )
، یك مثلّث مقدّس است. «اقیموا، اتوا، اركعوا»

« و اقیموا الصلاة و ءاتوا الزكاة و اركعوا مع الراكعین »

و نماز را بپادارید و زكات را بپردازید و همراه با ركوع كنندگان، ركوع نمایید.(بقره / 43)


پیام های آیه شریفه 43 سوره بقره :
1- بعد از دعوت به ایمان، دعوت به عمل صالح است. «آمنوا... اقیموا»
2- نماز و زكات، در آئین یهود نیز بوده است. «اقیموا الصلوة و اتوا الزكوة»
3- اصل فرمان نماز، با جماعت است. اساس دین بر حضور در اجتماع و دورى از انزوا و گوشه‏ نشینى است. «واركعوا مع الراكعین»
-------------------
منبع : تفسیر نور ، جلد اول .حجة الاسلام قرائتی .


منبع:
http://noormag.mihanblog.com



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 7 آذر 1390 :: نویسنده : صفدر
رابطه با خدا، از طریق نماز
و كمك به خلق خدا، از طریق زكات
 و همراهى با دیگران و همراهی با (در اموری كه مورد رضایت خداست )
، یك مثلّث مقدّس است. «اقیموا، اتوا، اركعوا»

« و اقیموا الصلاة و ءاتوا الزكاة و اركعوا مع الراكعین »

و نماز را بپادارید و زكات را بپردازید و همراه با ركوع كنندگان، ركوع نمایید.(بقره / 43)


پیام های آیه شریفه 43 سوره بقره :
1- بعد از دعوت به ایمان، دعوت به عمل صالح است. «آمنوا... اقیموا»
2- نماز و زكات، در آئین یهود نیز بوده است. «اقیموا الصلوة و اتوا الزكوة»
3- اصل فرمان نماز، با جماعت است. اساس دین بر حضور در اجتماع و دورى از انزوا و گوشه‏ نشینى است. «واركعوا مع الراكعین»
-------------------
منبع : تفسیر نور ، جلد اول .حجة الاسلام قرائتی .


منبع:
http://noormag.mihanblog.com



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 7 آذر 1390 :: نویسنده : صفدر
رابطه با خدا، از طریق نماز
و كمك به خلق خدا، از طریق زكات
 و همراهى با دیگران و همراهی با (در اموری كه مورد رضایت خداست )
، یك مثلّث مقدّس است. «اقیموا، اتوا، اركعوا»

« و اقیموا الصلاة و ءاتوا الزكاة و اركعوا مع الراكعین »

و نماز را بپادارید و زكات را بپردازید و همراه با ركوع كنندگان، ركوع نمایید.(بقره / 43)


پیام های آیه شریفه 43 سوره بقره :
1- بعد از دعوت به ایمان، دعوت به عمل صالح است. «آمنوا... اقیموا»
2- نماز و زكات، در آئین یهود نیز بوده است. «اقیموا الصلوة و اتوا الزكوة»
3- اصل فرمان نماز، با جماعت است. اساس دین بر حضور در اجتماع و دورى از انزوا و گوشه‏ نشینى است. «واركعوا مع الراكعین»
-------------------
منبع : تفسیر نور ، جلد اول .حجة الاسلام قرائتی .


منبع:
http://noormag.mihanblog.com



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 1 آذر 1390 :: نویسنده : صفدر

در شریفه 56 از سوره ذاریات هدف از خلقت انسان، عبودیت و بندگی خدا ذکر شده است(و ما خلقتُ الجنّ و الإنس إلا لیعبدون). این هدف سبب نوعی نگرش کلی به انسان و روش زندگی وی می گردد که همان سبک زندگی است .  اسلام چهارچوب های کاملی برای فهم انسان و حیات طیبه روشن نموده است ؛ اما برای فهم دقیق و تطبیق آن بر زندگی امروزی ، لازم است با روش های تجربی ، آثار پیدا سازی این سیاست ها را در موضوعات امروزی بررسی نماییم. این جاست که نقش دانش هایی همچون جامعه شناسی و روانشناسی و سایر علوم انسانی در بحث «سبک زندگی الهی» روشن می شود.

« سبک زندگی » یا  life style یک مفهوم وارداتی و به عبارتی غربی است. . سبک زندگی با تلقی جدید از آن ، قدمت کوتاهی در غرب دارد ؛ در حالی که مفاهیم «حیات» در قرآن و «زندش» یا «زندگی» در فارسی ، مبین قدمت این مفهوم در فرهنگ ایرانی و قرآنی هستند.

مفهوم سبک زندگی ،ابعاد مختلفی از زندگی انسان را شامل می شود ؛ نوع توزیع وقت روزانه در زندگی ، نوع روابط اجتماعی در حوزه های مختلف ، الگوی مصرف (خوراک ، پوشاک ، مسکن ، دکوراسیون ، نوع هزینه جهت گذران اوقات فراغت و آثار هنری ) ، برخی از مصادیق مفهوم سبک زندگی هستند .

هدف ما بحث و بررسی سبک زندگی درامریکا و اروپا نیست ؛ بلکه تحقیق پیرامون
   - الگوهای صحیح زندگی ؛
   - کشف هویت  ؛ سه مفهوم ایرانی بودن ، فضای غرب و زندگی غربی داشتن و عقلانیتی به نام اسلام در سبک زدگی ایرانیان و همچنین برای غالب کشورهای اسلامی ، به همدیگر گره خورده اند و ما نه این هستیم و نه آن هستیم و به دنبال این هستیم که بفهمیم که کدام هستیم .
   - تعیین نسبت ایرانی بودن و اسلامی بودن ، مفهوم این سرفصل در یک جمله ایران آن است که تاریخ و تمدن ایرانی یک بستر مناسب است که ما با مبنای شریعت به شعار « نه شرقی ، نه غربی ؛ جمهوری اسلامی » ، جامه عمل بپوشانیم و حرفی نو بزنیم که البته فقط شعار نباشد و به گونه ای عمل کنیم که در شرق و غرب بی نظیر باشد و البته عقلانی تر .
   - یافتن یک نقطه شروع جهت تغییر سبک نسبتا غربی کنونی ، خصوصا برای ایران و سپس کشورهای اسلامی

ضرورت مطالعات بین رشته ای در بررسی سبک زندگی
روانشناسان غربی بسیار زودتر از ما ایرانیان ، نیاز به مطالعه بین‌رشته‌ای را تشخیص دادند.  ما به عنوان بعد دینی ، بین‌رشته‌ای بودن را تأكید می‌كنیم كه یك بعد آن مطالعه قرآنی وجود داشته باشد، بنابراین پرداختن به مطالعه بین‌رشته‌ای ضرورت دارد و ما باید مطالعات خود را بر اساس قرآن و دین شروع كنیم و به مطالعه بین‌رشته‌ای قرآن و علوم روز روی آوریم .

 


منبع:
http://noormag.mihanblog.com



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


( کل صفحات : 2 )    1   2   
درباره وبلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم


«إن هذا القرآن یهدی للتی هی أقوم و یبشرالمؤمنین الذین یعملون الصالحات أن لهم أجرا كبیرا»

مدیر وبلاگ : صفدر
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :