تبلیغات
پورتال فرهنگی مذهبی قران فارسی - مطالب بهمن 1391
پورتال فرهنگی مذهبی قران فارسی
چهارشنبه 25 بهمن 1391 :: نویسنده : صفدر


مسخره کردن پیامبر
» در ادامه مطلب خواهید دید:

- آثار و پیامدهای تمسخر و استهزاء از دیدگاه قرآن خروج از دایره ایمان، فراموشی خداوند، هلاکت در دنیا، حبط اعمال و مورد استهزاء واقع شدن در آخرت است.

- راهکارهای مواجهه با تمسخر دیگران از منظر قرآن صبر و یاد خداوند، پند دادن تمسخر کننده، پرهیز از همنشینی با تمسخرکنندگان، خودداری از دوستی با تمسخر کننده، مقابله به مثل با دشمنان خدا.

-نکات قابل توجه:

0-
سخن حقّ و منطقى، هرگز بى‏ مخالف نیست. | حجر،94-96
1- اگر حكمت كارى (به خصوص كار انبیا) را نفهمیدیم، آن را مسخره نكنیم.
2 - دشمنى كه منطق و برهان ندارد، دست به مسخره و استهزاى مؤمنان مى‏ زند.
3- به خاطر فشار وحرف مردم، از اصلاحات و زمینه‏ سازى براى آیندگان غفلت نكنیم.
4- غیرت و تعصّب دینى خود نسبت به مقدّسات را به دشمنان نشان دهید. | هود،38

5
- اعراض از بدى‏ ها ومبارزه‏ ى منفى با زشتكاران، یكى از شیوه ‏هاى نهى از منكر است.
6- توجّه و گوش دادن به سخنان باطل (و دیدن و خواندن كتب و برنامه‏ هاى گمراه‏ كننده) نكوهیده است. البتّه در مواردى كه براى آگاهى و ردّ و پاسخ دادن توسط اهل فن باشد، منعى ندارد.
7- به جاى هضم شدن در جامعه، یا گروه و مجلس ناپسند، وضع آن را تغییر دهید.
8- اعلام برائت ومحكوم كردن لفظى كافى نیست، باید به شكلى برخورد كرد.
9- در برابر استهزاى دشمنان خود را نبازیم، بلكه عكس ‏العمل نشان دهیم. | هود،38
10- مجالست با ظالمان نارواست، پس پرهیز كنیم.
11-
اگر این ها تو را مسخره مى‏ كنند نگران و دل ‏آزرده مباش، زیرا اینها حرمت خدا را هم نگاه نداشته‏ اند. «یجعلون مع اللَّه الهاً اخر»
 12- كسانى كه به سراغ غیر خدا مى‏ روند، به اشتباه خود پى‏ خواهند برد. | حجر،96

«اى كسانى كه ایمان آورده‏ اید! از كسانى كه دین شما را به مسخره و بازى مى‏ گیرند، آنان كه پیش از شما كتاب (آسمانى) داده شده‏ اند و(نیز) كفّار را ولىّ خود نگیرید و از خدا بپرهیزید، اگر ایمان دارید.»مائده/57

ادامه مطلب


نوع مطلب : تفسیر قران کریم، 
برچسب ها : پیامبر، امام نقی، تمسخر و استهزاء از منظر قرآن، تمسخر پیامبر، تمسخر امام نقی، بینات، مسخره کردن،
لینک های مرتبط :
یکشنبه 22 بهمن 1391 :: نویسنده : صفدر


نماز، زیباترین شکل ذکر و یاد خداست. برجسته ترین اولیای خدا، شیرینی خلوت انس با محبوب را در نماز می‌جویند.

نماز، ‌رویکرد انسان به خدا و پناه بردن به آستان رحمت اوست و روح ایمان را در وجود انسان زنده می كند. نماز در انسان این اطمینان را بوجود می آورد كه به جایگاهی نیرومند و انهدام ناپذیر تكیه دارد و به ریسمانی دست یازیده كه گسسته نمی شود.


نماز

انسان در طوفان مشکلات و حوادث شكننده، اگر متصل به قدرت نامحدود الهی نباشد، مایوس و سرگردان می شود. انسانی که در نماز خود را با خدا پیوند می دهد، در هیچ شرایطی خود را نمی بازد و احساس تنهایی نمی کند.

مقصود اصلی از نماز «عبادت و بندگی» خداوند متعال است، اگر چه در این عبادت، راز و نیاز بنده با خالق و رب خود نیز صورت می‌پذیرد. و بندگی بدان شکلی است که معبود دستور می‌دهد و نه به آن شکلی که عبد می‌پسندد! که چنین عبادتی، عبادت خود است نه پروردگار.

شیطان نیز به خاطر همین نافرمانی و اختراع و اجتهاد در چگونگی عبادت از مقام قرب الهی رانده و اهل عذاب و جهنم شد. او که منکر وجود خداوند نگردیده بود، بلکه به خدا گفت: تو این عبادت سجده به آدم را از من بردار و من به گونه‌ای دیگر تو را عبادتی می‌کنم که هیچ بنده‌ای نکرده باشد! اما خداوند نپذیرفت. چرا که آن دیگر عبادت خودش بود و نه عبادت خداوند. عبادت یعنی اطاعت امر و نه فقط راز و نیاز.

البته دقت به این نکته ضروری است که وقتی باور و قبول کردیم که خداوند متعال علیم و حکیم است و نیازی هم به عبادت ما ندارد، بلکه بایدها، نبایدها و عبادات را به برای هدایت و رشد بندگان وضع کرده است، مشخص می‌شود که لابد حکمت‌ها و آثار متعددی در قانون وضع شده وجود دارد که تغییر آن، نه تنها آن آثار را از بین می‌برد، بلکه اساساً خروج از بندگی و اطاعت است.

به عنوان مثال یکی دیگر از حکمت‌های اقامه‌ی نماز به زبان عربی این است که بنده، به کمال بندگی آراسته ‌شود و کمال بندگی را معبودی که خالق، علیم و حکیم است می‌تواند تبیین کند و نه خود عبدی که محدود و جاهل است.

از حکمت‌های دیگر آن است که عبد در نماز هم چون یک نبی، کلام خدا را که افضل کلام است تکلم می‌کند و نه کلام خودش را و به نور کلام وحی منور می‌شود. خداوند متعال در باره‌ی همه سخنان پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) که انسان کامل و عبد خلص است می‌فرماید:

وَ مَا یَنطِقُ عَنِ الهَْوَى - إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْىٌ یُوحَى‏ - عَلَّمَهُ شَدِیدُ الْقُوَى (النجم، 5،4،3)



ادامه مطلب


نوع مطلب : چرا ها ...، 
برچسب ها : چرا نماز فارسی نخوانیم، قران فارسی،
لینک های مرتبط :
سه شنبه 3 بهمن 1391 :: نویسنده : صفدر

چهره اهل جهنم چگونه است؟


معتقدان به قیامت، هیچ‌گاه این فرصت‌ها را از دست نمی‌دهند. احیاءِ فرصت می‌کنند. فرصت را می‌سازند. از فرصت‌ها بهره مناسب و لازم را می‌برند. «وَالَّذِینَ یُصَدِّقُونَ بِیَوْمِ الدِّین» اینهایی که قیامت را تصدیق می‌کنند.


جهنم شیطان عذاب زنجیر فریاد
جهنم یعنی چه؟

جهنم یعنی تجلی جایگاه فرصت‌سوزان. آنها که فرصت‌ها را از دست دادند. آنهایی که نگاه درست به نقشه و معماری انسانیت خودشان نکردند و درست خودشان را شناسایی نکردند و نتوانستند از خودشان استفاده کنند، فرصت‌ها را از دست دادند. این می‌شود جهنم.

 

در جهنم چی می‌سوزد؟

قرآن کریم می‌فرماید: «کَذلِکَ یُریهِمُ اللَّهُ أَعْمالَهُمْ حَسَراتٍ عَلَیْهِمْ وَ ما هُمْ بِخارِجینَ مِنَ النَّار ؛ خداوند این چنین اعمال آنها را به صورت حسرت‏‌‌زایى به آنان نشان مى‌‏دهد و هرگز از آتش خارج نخواهند شد» (بقره/167)

اعمالشان را ما این چنین نشانشان می‌دهیم، به شدت حسرت می‌خورند. حسرت از چیست؟ حسرت نسبت به از دست رفته‌هاست. آنچه را که انسان از دست می‌دهد حسرتش را می‌خورد. حسرت فرصت‌های از دست رفته را می‌خورد.

اما معتقدان به قیامت، هیچ‌گاه این فرصت‌ها را از دست نمی‌دهند. احیاءِ فرصت می‌کنند. فرصت را می‌سازند. از فرصت‌ها بهره مناسب و لازم را می‌برند. «وَالَّذِینَ یُصَدِّقُونَ بِیَوْمِ الدِّین» اینهایی که قیامت را تصدیق می‌کنند.

 

قیامت،‌ حقیقتی است که باید خود را در آن تعریف کنیم

قیامت، شوخی نیست، قابل اغماض نیست. حقیقتی است که من در آن حقیقت باید خودم را تعریف کنم، باید خودم را ببینم. جایگاه خودم را باید در آن نگاه ارزیابی کنم و اگر انسان، عمیق‌تر به قضیه نگاه کند می‌بیند که الآن در قیامت زندگی می‌کند.

 

نگاه واقع بینانه به قیامت داشته باشیم

قیامت یک امری نیست که قرار است بعدها موجود شود. قیامت یک امر موجودی است که قرار است ظهور پیدا کند. نه این که وجود پیدا کند.



ادامه مطلب


نوع مطلب : چگونه ها...، 
برچسب ها : چهره جهنمیان،
لینک های مرتبط :
سه شنبه 3 بهمن 1391 :: نویسنده : صفدر

شبهه‌ی اهمیت مسائل جنسی در قرآن 


چرا برای تبلیغ اسلام در خصوص «حوریان» این همه در قرآن تبلیغ شده است. اگر دین اسلام حق است چرا نیازهای جنسی را برای رسیدن به بهشت معرفی می‌کند؟
بهشت

سخن از «حور» برای تبلیغ دین اسلام نیست، چرا که اسلام هیچ گاه به «حور» دعوت نکرده است. بلکه به توحید و «لا إله الاّ الله» دعوت نموده است.

حور، غلمان، ولدان مخلدون، به زیبایی لوءلوء و مرجان و با جام‌های زرین و  نقره‌ای در دست و لباس‌های حریر و چشم‌نواز بر تن و ...، هر چه که باشند، خدمتگزاران انسان مۆمن هستند، نه ارباب آنها. لذا بزرگ‌تر هیچ‌گاه به کوچک‌تر تبلیغ و دعوت نمی‌شود، آن هم از ناحیه خداوند حکیم و منّان. بلکه در دین حق اسلام، انسان به رشد و کمال در سایه توحید و یکتاپرستی و خودداری از بندگی رب النوع‌ها و اطاعت ربّ العالمین دعوت و تبلیغ شده است.

الف – قرآن کریم کتاب جامع هستی شناسی است و باید و نبایدهایش نیز منطبق با حقایق عالم هستی می‌باشد. لذا چنان چه هم خدا را می‌شناساند، هم انبیا و رسل، اولیا و اولی‌الامر و صراط مستقیم را می‌شناساند؛ ابلیس، شیاطین انس و جن، مۆمن، کافر و منافق را نیز می‌شناساند و هم چنین عوالم مختلفی را که انسان در آن سیر و زندگی خواهد نمود می‌شناساند. از عالم نطفه در صلب پدر گرفته تا جنین در رَحِم مادر، عالم دنیا با دوره‌های کودکی، جوانی گرفته تا عالم پیری و مرگ؛ از عالم قبر و برزخ و قیامت گرفته تا بهشت و جهنم، همه را می‌شناساند.

بهشت و جهنم در قرآن کریم هدف نیستند، بلکه دو جایگاه هستند که هر کس به تناسب رشد و مرتبه‌‌ی وجودی‌اش که حاصل اعتقادات و اعمالش می‌باشد، در مرتبه‌ای از مراتب گوناگون آنها قرار می‌گیرد. لذا انسان باید بداند اولاً به کجا می‌رود و ثانیاً آنجایی که می‌رود چگونه جایی است و در آنجا چه خبر است؟ تا آگاهانه قدم بردارد و حجّت نیز بر او تمام شده باشد.

از این رو خداوند متعال که خالق عالم هستی است، مشخصات و ویژگی‌های بهشت و جهنم را نیز در این کتاب جامع معرفی نموده و شناسانده است و بر همین اساس بایدها و نبایدهای لازم برای دور ماندن از عذاب خودساخته و رسیدن به کمال و نتایج آن را تشریع نموده است.



ادامه مطلب


نوع مطلب : چرا ها ...، 
برچسب ها : حوری، لا اله الا الله،
لینک های مرتبط :


درباره وبلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم


«إن هذا القرآن یهدی للتی هی أقوم و یبشرالمؤمنین الذین یعملون الصالحات أن لهم أجرا كبیرا»

مدیر وبلاگ : صفدر
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :